-

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige.

Iedereen heeft wel iemand in zijn organisatie die veel kennis van een bepaald onderwerp heeft maar het lastig vindt om dit in Jip en Janneke-taal uit te leggen aan de rest van de organisatie. Deze specialisten zijn een autoriteit op hun vakgebied maar vaak niet de meest concrete personen. Om hun verhaal te kunnen vertalen naar de doelgroep hebben ze hulp nodig van de marketing- en communicatieafdeling. Maar hoe maak je de informatie van deze vriendelijke maar langdradige en warrige inhoudsdeskundige begrijpelijk voor jouw doelgroepen om een bijvoorbeeld een animatie laten maken?

‘John weet zo ontzettend veel van farmacotherapie alleen eigenlijk begrijpt niemand wat hij nou precies bedoelt. Maar we hebben zijn expertise wel nodig voor onze marketing- en communicatie-uitingen……’

Curse of knowlegde

Waarom is het zo lastig om specifieke kennis uit te leggen aan iemand die er minder vanaf weet? Vaak komt dit door de ‘curse of knowledge’: iemand die kennis van een bepaald onderwerp heeft, kan zich niet meer voorstellen hoe het is om deze kennis niet te hebben.

Neem iemand die al vijf jaar bezig is met een nieuwe software-oplossing. Hij weet precies hoe deze software in elkaar steekt en kent elk detail. Het wordt dan lastig om door al deze details heen te kijken, het ‘grote plaatje’ te zien en de kennis op een eenvoudige manier te delen.

“When we are given knowledge,

it is impossible to imagine what it’s like to LACK that knowledge”

– Chip Heath, auteur van Made To Stick’

De eerste stap om deze vloek van kennis op te heffen is om in te zien dat deze bestaat. De tweede stap is het vinden van de beste manier om je communicatie op zo’n manier in te richten dat abstracte kennis omgezet wordt in begrijpelijke taal.

Oplossing: interview de expert

Hoe hef je de vloek van kennis op en ontwar je de abstracte verhalen van jouw expert-collega? De beste manier is om de expert te interviewen. Vanuit daar kan je een rode draad bepalen, onderwerpen categoriseren en samenvatten. Dus ja: je zult met hem (of haar) om de tafel moeten. Dus: geduld.

Met de input van één goed interview kan je verschillende typen content maken zoals blogs, uitlegvideo, animaties en podcasts. Er is zoveel kennis die deze expert met je kan delen, als je maar weet hoe je de juiste vragen stelt zodat de kennis er begrijpelijk uitkomt.

Om alles uit de kostbare minuten met de expert te halen, is het als eerste belangrijk om je goed voor te bereiden op het interview en belangrijk dat je elk interview afneemt op een manier zodat je meerdere stukken waardevolle content uit één interview haalt. Het vergt wat voorbereiding maar de beloning zal er zeker zijn.

Het stappenplan om het meeste uit je interview te halen:

1. De voorbereiding op het interview

Als je genoeg materiaal wilt verzamelen tijdens één interview om hier verschillende stukken content (bijv. blogs, artikelen, video’s) uit te kunnen halen, is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Volg onderstaande stappen om goed beslagen ten ijs te komen:

• Zoek gepassioneerde experts. Ga op zoek naar inhoudsdeskundigen die echt geven om het onderwerp / het domein waar het om gaat.

• Doe zelf research. Zorg dat je weet waar je vragen over gaat stellen. Door een uurtje efficiënt te Googelen en artikelen te lezen ben je al stukken wijzer. En waarschijnlijk ook wat meer zelfverzekerd om er een goed gesprek van te maken.

• Maak een plan. Met welk doel ga je het interview in? Welk verhaal wil je vertellen? Welke andere verhalen zouden daarnaast ook verteld kunnen worden? Bereid je voor op de insteek waar je het gesprek mee ingaat maar bereid je er ook op voor om te luisteren naar andere insteken die hieruit voort kunnen komen. Bedenk daarnaast alvast welke stukken content je wilt maken naar aanleiding van dit interview (bijvoorbeeld een artikel en video voor potentiële klanten en een adviesblog voor startende werknemers in dit gebied).

2. Tijdens het interview met de expert

Zorg dat je vijf bespreekpunten hebt waarop je je interview baseert maar laat je je er niet door limiteren. Volg de onderstaande tips om meer uit het interview te halen en wees niet bang om je initiële onderwerp te veranderen als je merkt dat je er niet genoeg uit kunt halen.

• Begin met simpele, oppervlakkige vragen zodat iedereen zich comfortabel gaat voelen.

• Laat de expert vervolgens over zijn of haar achtergrond vertellen. Je zou zo dingen kunnen leren waar je anders niet opgekomen zou zijn. Tevens wen je hierdoor aan de spreekstijl van de expert. Iemand praat nou eenmaal vaak wat makkelijker over zichzelf dan over een vakgebied.

• Gebruik je vijf opgestelde vragen alleen als een frame wanneer je bij de kern van het interview komt. Gebruik je vragen niet alleen om antwoorden te krijgen maar ook om een conversatie te starten.

• Bewaar discussies die tot bonuscontent zouden kunnen leiden tot het einde van het interview.

• Beëindig het interview door te vragen welke andere details mensen nog zouden moeten weten.

• Als jij iets niet begrijpt, dan zal je publiek het ook niet begrijpen. Vraag daarom om verduidelijking als je iets niet snapt. Dit kan best ongemakkelijk worden, maar dat is niet erg. Het gaat er hier niet om dat jij als slimste mens van je organisatie wordt gezien. Het gaat erom dat jij de materie begrijpt om het te kunnen vertalen naar een duidelijke boodschap.

Oja: probeer niet alles mee te schrijven. Luister met je volledige aandacht. Focus op de ander. Neem een opnameapparaat mee of gebruik een telefoon hiervoor. Bij het uitwerken van het interview ben je blijk dat je dat gedaan hebt.

3. Na je interview

Filter na je interview de relevante verhaallijnen eruit die je marketing- en communicatiedoel ondersteunen. Heb je deze gevonden? Kijk dan naar manieren om de verhalen te vertalen naar verschillende typen content. Kijk bijvoorbeeld ook per onderwerp, per doelgroep, per toepassing, etc of je hier iets unieks mee kunt maken. Zo vertaal je abstracte kennis naar artikelen, video’s en blogs die voor iedereen te begrijpen zijn!

Hoe Peppermint Media interviews gebruikt

Bij Peppermint hebben we een achtergrond in journalistiek en marketing. Een gouden combinatie om inhoud en vorm te kunnen combineren. Wij gebruiken ook interviews om de materie van onze klanten te vertalen naar concrete visuele oplossingen. Dit betekent in de praktijk vooral heel veel vragen stellen en doorvragen. We doen dit net zolang totdat de essentie overblijft. Daarmee hebben we een goede basis voor één of meerdere contentmiddelen.

Als eigenaar ben ik vaak het eerste aanspreekpunt van opdrachtgevers. Met mijn journalistieke achtergrond heb ik geleerd om door te vragen. In de praktijk betekent dit echter vooral het gebruik van zinnen als “Sorry, maar ik begrijp er nog steeds helemaal niets van. Hoe leg ik dit nou simpel uit aan mijn zoontje als ik vanavond thuiskom?”. En ja: dat werkt.

Meer weten over hoe we jouw bedrijf kunnen helpen of hoe ik jou het bloed onder je nagels vandaan kan halen door vragen te blijven stellen? Stuur me een mailtje!


Delen met anderen?

Hulp nodig bij je interview?

Laat ons je helpen

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!