-

Zelf het script schrijven, of toch maar niet?

Voor de controlfreaks onder ons is het soms erg moeilijk om dingen los te laten. Iets overdragen aan een ander en dan ook nog gerust te kunnen slapen, je moet het maar kunnen. Maar kom op, een script voor je animatie laten maken? Dat moet je toch aan iemand anders kunnen overlaten? Of is dit juist typisch iets dat je alleen maar zelf kunt doen? Oordeel zelf…

Even opfrissen

Een script is een essentieel onderdeel van een animatie. Sterker nog, zonder script is er helemaal geen animatie. Hoe dat precies zit, lees je hier. Een script is dus het verhaal waar animators uiteindelijk een mooie animatie van gaan maken. Je begrijpt vast wel, voor een goede animatie is ook een goed script nodig. En goed is het pas écht als je in ieder geval rekening houdt met deze 7 absolute musts:

Hou het kort

Bij alles geldt: pas je aan de doelgroep aan. Zo ook voor de lengte van je script. Een websitebezoeker kun je meestal niet langer dan twee minuten vasthouden, voor een instructie-animatie over iets ingewikkelds mag je iets langer doen. Twijfel je of je verhaal te lang of te saai is, laat er dan iemand naar kijken die geen verstand heeft van het onderwerp. Als je de aandacht van die persoon vast kunt houden, zit je waarschijnlijk wel goed.

Stop je boodschap in het begin

Je boodschap moet al heel vroeg duidelijk worden, daarvoor wil je kijker niet eerst je hele animatie gezien hebben. Stop je boodschap dus in de eerste 30 seconden van je script. Dan kan je kijker meteen beslissen of dit de juiste animatie is, of juist niet.

Praat met je publiek op de juiste toon

Dit moet je bekend zijn (zo niet, dan moet je echt niet zelf aan een script beginnen), want teksten die de lezer niet aanspreken, zijn saai. Het aanspreken van je publiek (ook als er geen mensen of poppetjes in je animatie zitten) kun je doen door woorden als ik, u, wij en je te gebruiken, uiteraard aangepast op je doelgroep.

Vertel een verhaal

Zorg dat je animatie een samenhangend geheel wordt, dus vertel een verhaal in een logische volgorde. Schrijf vanuit dat verhaal je script en zorg dat er geen losse stukjes overblijven die eigenlijk niet bij de rest passen.

Humor

Zorg dat je script niet te saai en theoretisch wordt door een paar grappige elementen toe te voegen in het beeld of in de tekst. Denk bijvoorbeeld aan grapjes of blunders die je poppetjes maken of leuke visuals als afsluiter. Wees creatief, maar vergeet eigenlijke het doel van de animatie niet.

Niet te snel praten!

Niets is irritanter dan een animatie waarin zoveel tekst is gepropt, dat je het niet kunt volgen, laat staan onthouden! Zorg dus voor een tekst met niet meer dan 125-150 woorden per minuut. Ook al ben je kampioen snelpraten.

Nu zijn er genoeg websites te vinden die (in een 1000-stappenplan) uitleggen hoe je zelf een script kan schrijven voor een animatie, maar of dat ook echt gemakkelijk is? Nee. Tenzij je een geoefend scriptschrijver bent en al het bovenstaande je simpel in de oren klinkt, kun je het beter overlaten aan de professionals. Kom met een leuk idee en zij maken er dan een uitgewerkt script van. Het zou zonde zijn als al je werk allemaal voor niets is.


Delen met anderen?

Heb je hulp nodig bij je script?

Schakel ons in!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!