-

Zo kies je het perfecte WordPress thema

WordPress is een uitkomst voor veel websitebouwers, maar voor beginners kan de uitgebreide verzameling aan mogelijkheden best overweldigend zijn. Neem bijvoorbeeld de thema’s eens. Met een bijna onbeperkte voorraad aan WordPress thema’s om uit te kiezen is het moeilijk om snel de juiste keuze te kunnen maken. Wij helpen je!

Loop dit lijstje door vóór je kiest:

Bepaal je wensen

Als je al eens eerder met WordPress gewerkt hebt, dan weet je het: de opties van het CMS zijn oneindig. Voordat je een thema gaat kiezen moet je dus sowieso een aantal dingen op papier hebben gezet die je per se op je website wilt. Bijvoorbeeld: hoeveel kolommen wil je? Moeten de kleuren aanpasbaar zijn? Waar wil je afbeeldingen gaan plaatsen?

Vooral bij thema’s die gratis door WordPress aangeboden worden, zijn deze dingen achteraf moeilijk aanpasbaar. Het is natuurlijk vervelend om erachter te komen dat je iets toch niet kunt toevoegen als je de halve website al klaar hebt. Gelukkig kun je in WordPress door middel van een filter gemakkelijk aangeven welke features in je website moeten zitten.

Responsive is geen keuze meer

Responsive thema’s (die zich aanpassen aan het medium waarop ze bekeken worden) zijn voor nieuwe websites niet meer weg te denken. Een website waarvoor je moet scrollen om hem op je mobiele telefoon te bekijken, dat kan gewoon niet meer. Plaats dit dus altijd bovenaan je lijstje, want als je geen responsive website hebt, kom je niet ver.

Bepaal het doel van de website

Voor iedere soort website is er wel een thema te vinden, maar niet ieder thema is geschikt voor iedere site. Een website voor een blog over mode en een website voor een hypotheekverstrekker krijgen natuurlijk niet hetzelfde thema. Naast de compleet verschillende inhoud, heb je ook een andere indeling (kolommen, afbeeldingen etc.) nodig voor beide websites.

De navigatie

Navigatie (menu’s etc.) is de basis voor je website en dus onmisbaar. Misschien heeft je website straks een enorme hoeveelheid aan pagina’s, maar misschien is een simpele navigatie al genoeg; er zijn opties in overvloed. Zelf een navigatie ontwerpen is lastig als je niet zoveel van programmeren weet, dus kies een thema waar al de nodige navigatie aan toegevoegd is.

De sitebreedte en lay-out

Bij sommige thema’s kun je de breedte en de lay-out van het hele thema en van de verschillende onderdelen ervan aanpassen. Bij de meeste thema’s gaat dit echter niet, dus denk hierover na vóórdat je een thema kiest. Dan kom je niet voor verrassingen te staan als je bijvoorbeeld advertentieruimte gaat verkopen, of als je een feature toevoegt die vrij breed is.

Gratis of premium?

Het budget dat je aan de kant hebt gezet voor je website bepaalt natuurlijk grotendeels of je een premium of een gratis thema kiest, maar er zijn nog een aantal dingen die je moet afwegen.

  • Updates van WordPress zelf kunnen ervoor zorgen dat je thema niet meer werkt, premium thema’s zijn op dat gebied betrouwbaarder
  • Gratis betekent vaak minder opties voor aanpassing
  • De premium thema’s zijn unieker (te maken) dan de gratis thema’s

 

Meer over de voor- en nadelen van gratis of premium thema’s lees je hier.

SEO

Geen enkele website krijgt zijn bezoekers zomaar cadeau, dus je doet er goed aan om ook rekening te houden met search engine optimization (SEO) op je website. WordPress is een van de meest SEO-gerichte contentmanagement-systemen die er zijn, maar er zijn veel WordPress thema’s die al deze opties niet goed oppakken. Zoek dus een thema dat geoptimaliseerd is voor SEO zodat je, als je eenmaal je website hebt opgezet, alle opties kunt gebruiken om je website zo optimaal mogelijk vindbaar te maken.

Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden, dus er zal altijd wel een thema zijn dat bij jouw content past. Maar dan moet je wel precies weten wat je wél en niet wilt.


Delen met anderen?

Hulp nodig bij het kiezen?

Vraag het ons!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!