-

Zo verpest je jouw homepage

Hoe zou je jezelf het liefst presenteren? Schreeuwend, met een monoloog van tien minuten zonder enige structuur? Niet toch? Ik zal maar meteen to the point komen, want hoe cliché het ook klinkt, de homepage van de website van je bedrijf is óók een visitekaartje. Het is de presentatie van je bedrijf die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar je toe komen of juist heel hard wegrennen. Of klikken. Verpest die homepagina dus niet, want dan verpest je meteen de kans dat een bezoeker een klant wordt.

Is verandering wel echt nodig?

Nu zijn de meeste websites niet meer zo’n ramp als enkele jaren geleden (nog  wel vlammende letters op jouw webpagina? Kijk dan eerst even hier), voor de meeste bedrijven valt er nog heel wat winst te behalen. Geloof je het niet? Kijk dan eens naar deze 4 meest gemaakte fouten en bepaal zelf of jouw homepage al optimaal is.

1. Irritante audio en video

Laten we beginnen met iets dat ik zelf enorm storend vind aan sommige homepagina’s (en alle andere pagina’s van een website): automatisch afspelende audio en video. Het is géén goed idee om je websitebezoekers video’s en audio op te dringen, al helemaal als ze pas net een kijkje komen nemen op jouw website. Iemand die eigen muziek aan heeft staan wil namelijk niet gestoord worden door jouw opgedrongen boodschap en iemand die in stilte wil surfen al helemaal niet.

2. Verplicht aanmelden

Het hele idee van internet is de (meestal vrije) toegankelijkheid van een heleboel informatie. Tenzij jij op je website beschrijft wat de ingrediënten zijn van Coca Cola, is het geen goed idee om je websitebezoekers eerst verplicht te laten registreren voordat ze mogen zien wat er op je website staat. Ze zullen dan namelijk liever weggaan dan een hele lijst informatie invullen. Beter kun je eerst nuttige informatie aan je bezoekers geven en ze vervolgens laten aanmelden als ze meer informatie willen ontvangen. Dat heet contentmarketing en is veel minder opdringerig.

3. Teveel reclame

Hoewel dit volgens mij voor zich spreekt, gaat het qua reclame bij veel websites nog steeds ongelofelijk mis. Je zou als regel moeten stellen dat een advertentie nooit het éérste mag zijn wat een websitebezoeker ziet. Dat geldt dus ook voor advertenties van je eigen aanbod. Reclame mag best wel een beetje, maar blijf stijlvol. Bovendien zijn pop-up-reclames ook echt not-done. Websitebezoekers denken echt niet “wat fijn, zo’n in your face pop-up”!

4. Slechte navigatie

Leid je bezoekers niet af met knopjes en klikbare plaatjes waarvan niet precies duidelijk is wat ze doen. De navigatie van je homepagina moet aan één kant van de webpagina staan (in ieder geval niet verspreid over de hele pagina) en de hoeveelheid tekst moet minimaal zijn. Verder zijn bread crumbs fijn om websitebezoekers duidelijk te maken waar ze zich precies bevinden op je website.

Dit is pas het begin!

Natuurlijk zijn er veel meer dingen die je ongelofelijk kunt verpesten aan de homepage van je bedrijf, maar dit zijn toch wel de absolute (simpel en gratis zelf te veranderen) basics die het verschil kunnen maken tussen een deal or no deal. Heb je na deze tips toch nog moeite met het optimaliseren met je website? Laat het dan over aan de profs.

 


Delen met anderen?

Wil jij een website die wél goed in elkaar zit?

Neem contact met ons op!

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!