-

11 dingen over zoekmachine-optimalisatie die je moet weten

Om maar meteen even een fabeltje te ontkrachten: zoekmachine-optimalisatie, ofwel search engine optimization (SEO) is helemaal niet alleen weggelegd voor de computernerds onder ons. Vergelijk het met tuinieren; de simpele dingen (een moestuintje bijvoorbeeld) kun je best zelf doen. Pas voor echt ingewikkelde dingen heb je een professional nodig. Dat scheelt weer geld en (als je het goed doet dan) ook tijd. Wij geven je een paar handige tips om beter gevonden te worden op Google. Helemaal gratis.

Google voert een uitgebreide selectie uit om te bepalen welke site het best bovenaan kan komen te staan, zodat jij snel vindt wat je zoekt. Natuurlijk willen alle websites weten wat die selectie precies inhoudt, maar dat houdt Google strikt geheim. Sterker nog, die selectie verandert om de zoveel tijd. Toch zijn er een aantal dingen die je altijd kunt doen.

Je klant is het middelpunt

Dit lijkt op het eerste gezicht een standaard marketing-statement, maar het gaat verder dan alleen wat ‘jij’ en ‘ik’ gebruiken in je webtekst. Websitebezoekers houden namelijk van leesbare en leuke tekst en zoekmachines houden daar vervolgens ook van. Onthoud dus dat je je teksten altijd moet schrijven voor de lezer en niet helemaal vol moet gooien met (lelijke) zoektermen. Die tactiek is allang achterhaald en werkt dus niet.

Evergreen content

Evergreen staat voor ‘altijd leuk’ of ‘langer actueel’. Het komt er op neer dat jouw webteksten voor langere tijd gebruikt kunnen worden en klanten kunnen trekken. Dit soort teksten hebben meer kans om bovenaan de zoekresultaten te komen staan. Dat betekent dus dat je niet iedere week je homepage-tekst moet veranderen met ‘gelukkige krokusvakantie’, ‘fijn Chinees nieuwjaar’ of iets dergelijks.

Een simpele URL

Werkt altijd (waarom precies doet er niet toe): een URL waaraan iedereen al kan raden wat het onderwerp van de webpagina is.

Social media

Misschien ben je hier al jaren mee bezig, misschien wil je er niet aan beginnen. Feit is dat social media helpen om jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten te krijgen. Je hoeft nog niet eens dagelijks iets te plaatsen (ideaal gezien natuurlijk wel), een vermelding van de contactgegevens van je bedrijf doet al heel wat.

Mobiel-vriendelijkheid

Google vindt het belangrijk dat websites op meerdere apparaten, in het bijzonder smartphones, te gebruiken zijn. Als je op jouw website heen en weer moet scrollen om je content te kunnen lezen, helpt dat dus niet mee om op Google vindbaar te zijn. Google heeft zelf een (supersimpele) tool ontwikkeld om je website te testen op mobiele vriendelijkheid.

Begin een blog

Dit is een persoonlijke favoriet, want bloggen kan op ontzettend veel vlakken een boost zijn voor je bedrijf. Zo ook voor search engine optimization, omdat een blog zorgt voor een frequente stroom van content en dat vindt Google weer leuk. En jouw websitebezoekers ook.

Google Keyword Planner

Google geeft zelf ook een mogelijkheid om wat aan je online vindbaarheid te doen en die heet Google Keyword Planner. Je vult er je URL in en de tool geeft ideeën voor keywords (veelgezochte termen) op basis van de content die al op je website te vinden is. Die kun je vervolgens weer gebruiken als inspiratie voor nieuwe content om extra klanten naar je website te trekken.

Interne links

Dit klinkt misschien technisch, maar is het eigenlijk helemaal niet. We hebben het gewoon over de links waarop je kunt klikken op je webpagina (zoals in deze blog). Een link naar een externe webpagina is een externe link en een link naar een van je eigen pagina’s (van je homepage naar je contactpagina bijvoorbeeld) is een internal link. Die laatste helpen je met het ranken (plaatsen in een lijst) in de zoekresultaten. Nogmaals, hoe dit precies in elkaar zit is niet zo belangrijk, dat het goed werkt dus wel.

Google+ Business

Nog zo’n handige tool (of social medium, het is maar hoe je het wilt noemen): Google+ Business (eerst Google Places). Bij deze vorm van SEO gaat het erom dat jouw bedrijf vindbaar is op de Google Map en vervolgens bovenaan komt te staan als iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘marketingbureau Nijmegen’. In deze blog over local seo leggen we uit hoe dit werkt.

Reviews

Hoewel we dit uitgebreid uitleggen in de blog over local SEO, is dit nog even het benoemen waard: reviews van klanten op websites zoals ‘kieskeurig.nl’ helpen jouw bedrijf beter te ranken. Zorg dus dat je jouw bedrijf aanmeldt op dit soort websites zodat je klanten ook de kans krijgen om je te beoordelen. Wees trouwens niet bang dat je klanten een negatieve recensie over jouw bedrijf achterlaten als je je aanmeldt op deze beoordelingswebsites, als ze dat willen, doen ze dat namelijk ook wel op andere fora, achter jouw rug om. En dan kun je er veel minder goed op inspelen. Stukje webcare.

Keywords uit je eigen zoekresultaten

Dit gaat alleen op voor de bedrijven die een website hebben met een eigen zoekbalkje. Je kunt de termen die mensen hier invullen zelf namelijk ook gebruiken om in je content te verwerken. Mensen zoeken blijkbaar naar dat soort dingen op jouw website, dus waarom zou je niet aan die ‘zoekbehoefte’ voldoen?

Verlies de essentie niet uit het oog

Hoewel Google hier steeds beter op ingespeeld is, proberen sommige bedrijven nog steeds om hun webpagina vol te zetten met keywords die eigenlijk nergens op slaan. Pas met dit soort dingen op (ook als je jouw SEO laat uitbesteden), want Google kan jouw bedrijf ook uit de zoekresultaten verwijderen (voor een tijdje), omdat ze vermoeden dat het niet klopt. Moraal van het verhaal is dus dat je op de eerste plaats content moet maken voor je doelgroep en niet alleen voor Google.


Delen met anderen?

Samen kijken naar de basics van je website?

Gratis adviesgesprek

Recente oppeppers

De staat van videomarketing in 2018 - Peppermint Media
- Bouke te Pas

De staat van videomarketing in 2018

Voor merken, bedrijven en organisaties is het belangrijker dan ooit om échte verhalen te vertellen. Videomarketing is een zeer effectieve strategie en storytelling is dé manier om dit extra kracht bij te zetten. Maar het begrip storytelling lijkt inmiddels ook gebruikt te worden als hippe term om het wekelijkse marketingoverleg mee te verrijken. Dus, laten…

Lees deze oppepper!
Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden? - Peppermint Media
- Bouke te Pas

Zeg slimmerik, let je een beetje op je mooie woorden?

Heb jij ook wel eens input van een inhoudsdeskundige uit jouw organisatie gevraagd voor een nieuwsbrief, blog, script of ander soort content? En werd dit zo’n ingewikkeld verhaal dat je niet zo goed meer wist hoe je dit naar concrete output kon vertalen? Je bent zeker niet de enige. Iedereen heeft wel iemand in zijn…

Lees deze oppepper!