Alles wat je moet weten over een zakelijke animatie

Animatie laten maken: veelgestelde vragen

Je wilt een animatie laten maken voor je bedrijf, maar je weet niet waar je moet beginnen. Of misschien ben je al begonnen met het idee of script maar zit je vast omdat je niet goed weet wat de beste volgende stap is.

Geen nood: in deze gids leggen wij uit hoe een professionele animatievideo gemaakt wordt, wat de voordelen daarvan zijn voor bedrijven en wat jij binnen jouw organisatie al kan doen voordat je de opdracht aan een animatiestudio geeft.

Peppermint-Media_video
        
De basis

Waarom een zakelijke animatie laten maken?

Een zakelijke animatie laten maken begint met de Vraag der Vragen: Waarom?

Hoe simpel het ook is: het antwoord op je waarom-vraag is leidend voor elke stap daarna. Uiteindelijk zul je alles (van script, tot voiceover) moeten toetsen aan je 'waarom'.

Enkele belangrijke redenen om een animatie te laten maken:

  • het voorlichten van je doelgroep en oplossing bieden voor hun pijnpunten 
  • het positioneren van je oplossing (dienst/product) als de best passende voor hun behoeften,
  • het maken van boeiende content die aanslaat bij de doelgroep en aansluit bij de fase waarin ze zitten in het kooptraject.

Duidelijkheid is essentieel

Soms is ingewikkelde informatie moeilijk. Een animatie laten maken kan helpen. In slechts een paar minuten breng je een duidelijke boodschap over aan je doelgroep.

Een animatie maken is echter vakwerk en is niet 'zomaar' even te doen. Daarnaast is er een wildgroei ontstaan aan animatiestudio's, freelancers en amateurs die ook 2d animatie of 3d animatie aanbieden.

Peppermint Media wil je graag helpen om een weloverwogen keuze te maken. Lees je in en bedenk ook alvast welke onderdelen je zelf zou willen doen en welke onderdelen van je animatie je zou willen uitbesteden.

Storytelling met animatie voor jouw bedrijf

Een animatie laten maken om je merk een boost te geven of een echt goed verhaal te vertellen waarin je merk voorkomt?

Met de juiste creativiteit is het ontwikkelen van zo'n animatie zeer effectief. En waar het begint: juist, het verhaal. Denk maar eens na: storytelling werkt. Denk eens aan je favoriete film: afgezien van wat opvallende scenes is het vooral het verhaal dat blijft 'plakken'. Hetzelfde geldt voor je zakelijke animatie.

Laat je inspireren door de mogelijkheden die animatiefilmpjes bieden. Want eerlijk is eerlijk: een professionele animatievideo laten maken vraagt misschien wel even wat je tijd, maar met een gespecialiseerd bureau, dat je ook daadwerkelijk kan adviseren over het laten maken hiervan zal resultaat opleveren. Het is dus niet zomaar een 'leuk' middel, het is een essentieel middel in je B2B contentstrategie.

Waar je moet beginnen? Nadenken.  Nadenken over je doel, over welke boodschap je wilt overbrengen, over het presenteren van de mogelijkheden (want er zijn dus vele soorten), over de voordelen voor jouw doelgroep, over de impact op jouw marketing en natuurlijk over hoe storytelling in deze vorm zorgt voor een oplossing. Ook voor je andere marketing- en communicatiemiddelen.

Extra content:

     
Het verschil

Welke soorten animatievideo's zijn er?

Er zijn meerdere soorten animatievideo's. De meest voorkomende soorten hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet. Dit zijn de populaire soorten zakelijke animaties. Begrijp de verschillen tussen deze soorten als je een animatie laat maken. Let op: dit zijn dus geen stijlen.

Wat is een explainer video?

Een explainer video, ook wel uitleganimatie of uitlegvideo, is een korte, heldere video die uitlegt hoe iets werkt.

Denk aan het uitleggen van een complex concept of het laten zien van de voordelen van een product of dienst. Een explainer video is een krachtig middel om je doelgroep snel op de hoogte te stellen van wat jij aanbiedt.

Veel bedrijven die een animatie willen laten maken denken vooral aan een explainer video en dat is niet zo vreemd: veel websitebezoekers verwachten ook vaak een explainer video: ze krijgen een korte, snelle uitleg over een specifiek onderwerp.

De gemiddelde explainer video duurt tussen de 1 en 2 minuten en heeft vaak een luchtige look en feel: de bedoeling is namelijk om op een laagdrempelige manier de kijker te informeren.

 

Wat is een productanimatie?

Een productanimatie of productvideo laat je doelgroep zien wat je aanbiedt en waarom ze dit moeten kopen. Het is een korte video die vooral ook ingaat op kenmerken of 'features' van je product, dienst of bedrijf.

Bij het bekijken van een productvideo kan de klant direct enthousiast worden omdat de 'features' direct aanspreken op een bepaalde behoefte.

Het grote verschil tussen de eerdere genoemde explainer video en een productie animatievideo is dat de eerstgenoemde vooral de voordelen benoemd in verhaalvorm, terwijl de twee dus meer de focus legt op eigenschappen/kenmerken.

Denk echter niet dat een productievideo saai hoeft te zijn:

 

Wat is een salesanimatie?

Een animatie voor sales kan helpen bij het uitleggen van een complex aanbod of product. 

Salesvideo's zijn bedoeld om mensen te enthousiasmeren om een product of dienst te kopen die al wat verder in de buyer journey zitten. Vaak zitten ze in de 'overwegingsfase' en willen ze simpelweg nog meer weten over het product of dienst om daarmee twijfels weg te nemen.

Een salesvideo of salesanimatie is vaak wat rationeler ingesteld.

Wat is een animatie voor interne communicatie?

Animatie is een krachtig middel voor interne communicatie. Het kan bedrijven helpen bij het uitleggen van belangrijke veranderingen, het overbrengen van complexe boodschappen of het motiveren van werknemers. En dan ook nog eens op een originele manier.

Een animatie voor interne communicatie kan een bedrijf helpen bij het bereiken van de doelstellingen en speelt dan ook vaak een belangrijke rol bij voorlichting en het inzetten van een verandertraject. Interne communicatievideo's zijn bedoeld om informatie binnen een organisatie te delen. Peppermint Media maakt veel animaties die ingezet worden voor interne communicatie, enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Communiceren van wijzigingen in de strategie van het bedrijf
  • Communiceren van behaalde resultaten
  • Communiceren van acties die medewerkers moeten doen (vanuit HR bijvoorbeeld)
  • Communiceren van ingrijpende gebeurtenissen om wat meer context te kunnen geven
  • Instrueren van medewerkers over bepaalde protocollen en werkwijzen

Wat is een technische animatie?

Een technische animatie kan zeer nuttig zijn wanneer het gaat om het uitleggen of demonstreren van complexe processen of mechanismen.

Deze animaties kunnen helpen om ingewikkeld informatie op een gemakkelijk te begrijpen manier over te brengen. Bovendien kunnen technische animaties ook worden gebruikt om scenario's te simuleren of om alternatieve oplossingen te tonen voor technische problemen. Een ander voordeel van technische animaties is dat ze gemakkelijk kunnen worden aangepast of bijgewerkt wanneer de informatie verandert of wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn.

In het algemeen kan het inzetten van een technische animatie dus helpen om jouw doelgroep te laten zien 'hoe' iets werkt, terwijl het in de praktijk wellicht lastig te begrijpen is of vrijwel onmogelijk is om te laten zien of simuleren.

 

     
Op zoek naar de doelgroep

Animatie voor elke fase in de funnel

De Marketing Funnel is een driedelig proces dat je helpt jouw doelgroep te bereiken en je bedrijf te laten groeien. De bovenkant van de trechter is waar je potentiële klanten naar jouw bedrijf trekt. In het midden van de trechter zet je leads om in betalende klanten. En de onderkant van de trechter is waar je bestaande klanten behoudt en je bedrijf (verder) laat groeien.

Het is dus belangrijk om na te denken hoe je jouw animatie wilt inzetten en ik welke fase je doelgroep zit. Dat kan namelijk een groot verschil betekenen over de manier waarop je jouw script schrijft en dus welke boodschap je wilt overbrengen.

  • TOFU (top of the funnel) = Awareness
  • MOFU (middle of the funnel) = Consideration
  • BOFU (bottom of fhe funnel) = Conversion

B2B animatie - doelgroep

Elk deel van de trechter is belangrijk en vereist een andere aanpak. De bovenkant van de trechter vereist veel outreach en het genereren van leads, terwijl de onderkant van de trechter meer retentiegerichte strategieën vereist. Het midden van de trechter is waar je een mix van beide moet doen om leads om te zetten in betalende klanten.

Vanuit deze funnel komen drie soorten leads:

  • Information Qualified Leads (IQL)
  • Marketing Qualified Leads (MQL)
  • Sales Qualified Leads (SQL).

Elke lead komt uit een andere fase van het kooptraject. Niet alle leads zijn dus gelijk en het is dus belangrijk om hier heel bewust mee om te gaan in je animatie.

Door de Marketing Funnel en de soorten leads te begrijpen zal je animatie effectiever zijn.

Extra content

De bewezen methode

Wat is de werkwijze voor een animatie laten maken?

Ondanks dat er tientallen manieren zijn om een animatie te laten maken qua stijl, is de werkwijze meestal hetzelfde. Hieronder de stappen zoals wij die hanteren en die worden gezien als de vorm voor het maken van een goede animatie.

Het maakproces van een animatievideo is in principe hetzelfde als het maken van een reguliere video. Je begint met een script, storyboard en een voiceover (of: stemacteur) spreekt het in. 

Het verschil tussen een reguliere video en een animatievideo is dat je bij een animatie invloed hebt op het hele ontwerp en altijd nog dingen opnieuw kunt doen (hoewel het natuurlijk niet altijd gewenst is). Je bent niet gebonden aan de realiteit, wat betekent dat je veel creatiever kunt zijn met het uiteindelijke resultaat.

#1 Briefing en input

Voordat je een animatie laat maken, is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat je wilt laten maken. Wat is het doel van de video? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies laten zien? Als je duidelijk weet wat je wilt, is het makkelijker om dit aan het animatiebureau of de freelancer door te geven. Zorg ervoor dat je een duidelijke briefing schrijft en alle relevante informatie meestuurt, zodat deze zo snel mogelijk aan de slag kan.

Het begint met het doel van je animatie

Omdat er zoveel soorten animaties zijn, is het belangrijk om heel goed na te denken over je doel. Dat is het al het halve werk. Sterker nog: een animatiefilmpje zou zomaar eens verspilde moeite kunnen zijn als je deze stap te snel neemt. Hoe wordt je animatie ingezet? Is het een promotiefilm? Is het branded content? Is het om iets intern te verduidelijken? En zo ja: wanneer is het dan een succes? Denk goed na over deze vragen en gebruik onze handige 'Checklist animatie laten maken' (onderdeel van jouw offerteaanvraag) voordat je daadwerkelijk met je animatie aan de slag gaat.

Een creatieve brainstorm voor je concept

Betrek ook binnen je organisatie de juiste mensen voor deze animatie want het kan zomaar zorgen voor nog meer slimme invalshoeken. Het eerste concept dat je bedenkt hoeft natuurlijk niet meteen het beste idee te zijn. Een frisse brainstorm kan helpen. Vergelijk bijvoorbeeld de verschillende mogelijkheden of vraag je eens af: hoe zou je organisatie het liefst willen communiceren? Is er een bepaalde toon? Een bepaalde boodschap? Welke trefwoorden horen daarbij? Verzamel zoveel mogelijk ideeen om je verhaal te vertellen.

#2 Script schrijven

Als je weet wat je wilt laten maken, is het tijd om een script te schrijven. Dit is het belangrijkste uitgangspunt voor de animatie en bevat alle elementen die in de video aan bod moeten komen. Het is belangrijk om het script zo duidelijk mogelijk te maken, zodat de studio of freelancer precies weet wat je wilt.

Een script laten schrijven door professionals

Als je niet zelf goed bent in het schrijven van een script, kun je dit ook uitbesteden aan een copywriter of tekstschrijver. Zij weten precies hoe je een script moet schrijven om de juiste boodschap over te brengen. Een script brengt je verhaal tot leven: het concept wordt in concrete taal omgezet. Woorden worden beeldend beschreven. Hierbij komt de kern van je animatie tot leven en wordt je concept ineens werkelijkheid. Laat je idee spreken! Een mooie stap die met de juiste creativiteit voor lachende gezichten gaat zorgen!

Wereldwijde ambititie? Een script in meerdere talen laten maken

Pro tip: heb je de ambitie om je animatie in meerdere talen te laten maken? Dan is het slim om je script direct professioneel te laten vertalen. Laat dit doen door een erkend vertaalbureau. Er zit namelijk een groot verschil in werkwijze tussen een letterlijke vertaling en de vertaling van een creatief concept. Vraag bij vertaalbureau's of ze andere projecten in deze stijl hebben gedaan en of ze bekend zijn met een vertaling voor animatie maken.

#3 Styleframes maken

Styleframes zijn beelden die de sfeer en het uiterlijk van de animatie weergeven. Ze geven aan hoe de personages eruit gaan zien en welke kleuren er worden gebruikt. Styleframes kunnen handgetekend of computergegenereerd zijn.

Als je een animatie laat maken, is het belangrijk om de styleframes goed te bekijken. Dit geeft namelijk aan hoe de uiteindelijke video eruit gaat zien. Zorg ervoor dat je tevreden bent met de styleframes voordat je doorgaat met het maken van de animaties.

Een stijl is niet leidend maar wel belangrijk

Tijdens deze fase kijk je bijvorobeeld naar voorbeelden van cartoon animatie, character design, 2d, 3D, etc. Het doel is om een unieke stijl te bepalen die past bij je bedrijf, past bij de kern van je verhaal en concept. Kleine waarschuwing: hoewel de verleiding misschien groot is om met je animatie helemaal 'uit te pakken', adviseren wij om altijd om je stijl te laten aansluiten bij je eigen huisstijl, branding en positionering. Je wilt iets maken dat nuttig is voor je potentiele doelgroep, maar ook iets dat je bestaande klanten zal aanspreken (en niet wegjaagt omdat ze denken dat je volledig bent doorgeslagen).

Ontwerp van de onderdelen/assets

Wanneer je een script en styleframes hebt, is het tijd om aan de slag te gaan met het ontwerp van de personages, achtergronden, iconen, etc. Veel animaties gebruiken (deels) stockelementen. Dat is niet erg, zolang je er maar voor zorgt dat jouw animatie video zich zal onderscheiden van andere video's. Het moet uniek zijn! Dit is het creatieve gedeelte van het proces, waarbij je alle elementen samen gaat zetten tot een mooie video.

#4 Storyboard maken

Storyboards worden gebruikt voor een visueel overzicht van de animaties. Het geeft precies aan welke scenes er in de video komen en hoe deze in elkaar overlopen. Dit is essentieel om jouw boodschap, of complexe informatie op een effectieve manier wilt overbrengen. Een storyboard kan per scene uit verschillende panelen bestaan, waarin alle elementen staan aangegeven.

Het maken van een storyboard is een belangrijk onderdeel van het animatieproces, omdat het ervoor zorgt dat je een duidelijk overzicht hebt van de video. Zo weet je precies welke scenes erin komen en wat er in elke scene gebeurt.

#5 Voice over opnemen

Als je weet hoe de video eruit gaat zien, is het tijd om een voice over op te nemen. Dit is de audio die je hoort in de video, meestal in de vorm van een stemacteur. Je kunt ervoor kiezen om de voice over zelf op te nemen, maar het is beter om dit uit te besteden aan iemand met ervaring. Er zijn ontzettend veel voice overs en eerlijk is eerlijk: je weet vaak pas welke bij je animatie video past als je hem of haar hebt gehoord.

Het belang van de juiste voiceover

Zorg ervoor dat je een goede stemacteur kiest. Denk bijvoorbeeld aan de toon en het tempo van de voiceover. De stemacteur moet ook de juiste 'tone of voice' kunnen gebruiken, zodat de boodschap overkomt zoals je wilt. Een goede voiceover zal de samenwerking graag met je aangaan en je voorzien van een demo of (korte) proefopname. Maak daar gebruik van. De stemacteur wordt namelijk letterlijk 'de stem van je bedrijf' en is daarmee onderdeel van je complete huisstijl. Dus: doe je huiswerk. Kies ook altijd voor native speakers. Het klinkt misschien logisch, maar een voiceover die toevallig redelijk goed Duits, Engels, Zweeds en Pools kan is misschien niet de beste keuze. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ons advies is om je animatie te voorzien van een native speaker.

#6 Design uitwerken

Nadat je de voice over hebt opgenomen, is het tijd om het design uit te werken. Dit betekent dat je alle elementen gaat maken die in de video komen, zoals de personages en achtergronden. Deze illustraties krijg je vaak gepresenteerd in de vorm van styleboards/styleframes en in een storyboard.

Je design later ook voor andere content gebruiken

Tipje: een professionele studio doet alleen aan maatwerk, waardoor illustraties over jouw bedrijf of producten dus ook echt uniek zijn. Maak een goede afspraak over het gebruik van deze tekeningen zodat je ze ook voor andere doeleinden kunt gebruiken (bijvoorbeeld in je social media).

#7 Animeren

Als je alle elementen hebt ontworpen, is het tijd om deze te gaan animeren. Dit is het proces waarbij je de elementen tot leven brengt en ze laat bewegen. Deze fase van de productie is waar de meeste mensen aan denken als ze een animatie maken. Maar zoals je zult zien: een animatie gaat dus wel iets verder dan dat. Bij het produceren van een animatievideo is deze stap overigens wel de meest intensieve. Goede animatie levert meer kijkers op en wij krijgen vaak als feedback dat onze klanten erg blij zijn met het resultaat.

#8 Post-productie

Als de animatie klaar is, is het tijd om deze te gaan monteren. Dit betekent dat je de verschillende scenes aan elkaar gaat zetten tot een mooie video. We gaan het productieproces letterlijk in de laatste fase brengen en dat is best een spannend moment!

Zorg ervoor dat je alle elementen goed aan elkaar gaat monteren, zodat de video soepel verloopt. Denk bijvoorbeeld aan het geluid en de beelden.

Het belang van goede muziek

Een heel belangrijk aspect is muziek. De juiste muziek in je animatie versterkt de sfeer en geeft de video extra karakter.

Het geheim van goede geluidseffecten

Geluidseffecten kunnen een grote rol spelen bij een animatie. Het versterkt het gevoel hoe iets gevisualiseerd is. Bepaalde technieken kunnen er zelfs voor zorgen dat er een emotie wordt opgeroepen door het gebruik van geluidseffecten. Je begrijpt: als zoiets wordt ingezet dan betekent dat maatwerk. Ook voor muziek geldt hetzelfde als de vormgeving en de voiceover: het wordt een onderdeel van je huisstijl dus ga er niet te makkelijk mee om.

#9 Renderen

Als je video klaar is, is het tijd om deze te renderen. Dit betekent dat je de video gaat exporteren in een bepaald formaat, zodat hij afgespeeld kan worden op verschillende devices.

Zorg ervoor dat je de video in een goed formaat exporteert, zodat hij op alle devices afgespeeld kan worden. Denk bijvoorbeeld aan de resolutie. Het is goed om je wensen over het inzetten van de animatie in je achterhoofd te houden. Wil je het inzetten tijdens presentaties? Dan vraagt dat wellicht om andere rendertechnieken dan het visualiseren van geanimeerde producten op je website.

#10 Animatie inzetten

Is je video helemaal gemaakt? Dan is het tijd om deze te gebruiken. Is je video voor extern gebruik? Zet deze dan op Youtube en Vimeo. Ook het delen op LinkedIn kan je helpen met je herkenbaarheid. Video blijft namelijk een hele populaire (en effectieve) manier van contentmarketing.

Animatie gebruiken als basis voor andere content

Het is slim je animatie later ook ter hergebruiken voor andere soorten content. Haal bijvoorbeeld schermafbeeldingen (of stills) uit je animatie die je gebruikt als afbeelding bij je blogberichten op posts op social media.

Animatie laten maken - werkwijze

     
Van idee naar uitvoering

Animatie: professionele studio of freelancer?

Voordat je een keuze kunt maken tussen een studio of freelancer, moet je weten wat er allemaal komt kijken bij het laten maken van een animatie. Eerst bedenk je de doelstelling van de animatie. Wat wil je gaan vertellen en waarom? Wie is je doelgroep? Een bedrijf als Lego zal een andere aanpak kiezen dan, laten we zeggen, Amnesty International. Beiden hebben een sterk merk en een duidelijke boodschap, maar de aanpak is anders. Amnesty International zal waarschijnlijk kiezen voor een emotionele aanpak om hun doel te bereiken, terwijl Lego juist kiest voor een meer humoristische aanpak.

Wat kost een animatie laten maken?

Een belangrijk onderdeel van het maken van een keuze is natuurlijk de prijs. Een animatie laten maken is niet goedkoop. Een korte commercial kan al snel tussen de € 2500,- en € 5000,- kosten. Een langere marketingfilm of branding video is vaak nog duurder. Dit hangt allemaal af van de lengte, complexiteit en aantal animaties in de video. Wil je een simpele whiteboard-animatie laten maken? Dan betaal je rond de € 1000,-. Een meer complexe video met veel verschillende animaties kost al snel tussen de € 5000,- en € 10000,-. Dit is natuurlijk afhankelijk van de studio of freelancer die je inschakelt.

Bedenk dus goed wat je budget is en welke soort video je wilt laten maken.

Wat is de gemiddelde  productietijd van een uitleganimatie?

De gemiddelde doorlooptijd van een productie is ongeveer 4-6 weken. Dit hangt natuurlijk wel af van de complexiteit van de video. Hoe meer tijd je hebt, hoe beter je video kan worden. Er zijn verschillende factoren die van belang zijn, zoals de hoeveelheid animatoren die je video produceren.

     
Verschillende stijlen

Voorbeelden animatie, de verschillende stijlen

Een zakelijk animatie kan in veel verschillende stijlen. Voorbeelden en inspiratie nodig? Bekijk hieronder de meest voorkomende stijlen:

2D animatie

Een 2D animatie is eigenlijk een 'traditionele' animatie: het bestaat uit 'platte' (2D) vormgeving. Veel zakelijke animaties worden op die manier gemaakt, omdat deze stijl relatief snel te maken is.

 

3D animatie

Met een 3D animatie kun je een extra dimensie toevoegen aan je animatie. 3D animaties worden vaak gebruikt voor technische animaties (om de werking van iets te laten zien) of om iets te visualiseren dat lastig te bekijken is in het echt of nog niet bestaat, zoals een nieuwbouwproject voor een vastgoedontwikkelaar. 

 

     

Conclusie

Het maken van een goede animatie of uitlegvideo is een intensief proces. Er komt veel kijken bij het maken van een video, maar als je de tijd neemt om alles goed te doen, dan zal het resultaat er ook naar zijn.

Een goede video is een video waarin alle elementen goed aan elkaar zijn gemonteerd, zodat de doelgroep geïnformeerd wordt en blijft hangen tot het einde.

Een goede video is ook een video waarin de voice over professioneel is en de animatie soepel verloopt. Als je aan al deze elementen denkt, dan weet je zeker dat je een goede video in handen hebt die veel mensen zal boeien.

Auteur(s):

Bouke-te-Pas-Peppermint-Media

Bouke te Pas

Contentstrateeg

Vraag direct een offerte aan

Wij reageren binnen een werkdag. Spoedje? Bel dan 024 - 845 99 54

Bouke te Pas - Peppermint Media
Gerelateerde artikelen

Van ons B2B contentmarketing blog

Blijf op de hoogte van de laatste tips en trends binnen de B2B contentmarketing.

8 fouten bij je B2B videomarketing (en de oplossing)

8 fouten bij je B2B videomarketing (en de oplossing)

januari 2023 6 min read
Maak van e-learnings een visueel feestje met animatie en graphics
Peppermint-elearning-visueel

Maak van e-learnings een visueel feestje met animatie en graphics

januari 2023 5 min read
Professionele salespresentatie maken met betere beelden

Professionele salespresentatie maken met betere beelden

december 2022 5 min read