Betere whitepapers schrijven voor jouw bedrijf

9 min leestijd
december 2022

Een whitepaper is één van de meest bekende middelen voor bedrijven en een essentieel onderdeel van B2B contentmarketing. Het is ideaal om je doelgroep te informeren en je te onderscheiden van concurrenten. Met het schrijven van een whitepaper kun je laten zien dat je een thought leader bent in de sector omdat het een ideaal middel is om je kennis te delen.

Meer leads genereren met whitepaper marketing?  Wij zetten de beste tips op een rijtje voor het maken en verspreiden van betere, conversiegerichte whitepapers voor jouw bedrijf.

Voordelen van het schrijven van whitepapers voor bedrijven

Whitepapers zijn rapporten die op feiten zijn gebaseerd en die (idealiter) een uniek probleem in een bepaalde bedrijfstak benoemen en de oplossing daarvan beschrijven. Vooral bij bedrijven die actief zijn binnen een bepaalde niche is het een zeer dankbaar contentmiddel.

Hoe specifieker jouw doelgroep is, hoe gedetailleerder het probleem van die doelgroep kan worden beschreven. En in een whitepaper kun je uitgebreid laten zien wat de ideale oplossing is voor de specifieke doelgroep, branche of industrie.

24

Met whitepaper marketing krijg je de mogelijkheid om jouw unieke kijk te geven op een probleem binnen de branche en dit vervolgens ook nog eens onderbouwen met harde feiten en cijfers. Hiermee combineer je de visie van jouw bedrijf met data en dat zorgt ervoor dat je hiermee kunt werken aan de autoriteit van je bedrijf.

Een whitepaper maken

Dat je een whitepaper wil maken of laten maken voor je bedrijf is waarschijnlijk wel duidelijk. Maar hoe begin je? Wat zijn de beste stappen? Het begint bij de twee meest essentiele stappen:

Bepaal het doel van je whitepaper

Bepaal eerst heel duidelijk je doel voordat je long-form content zoals whitepapers voor jouw bedrijf gaat schrijven. Wat wil je dat een whitepaper uiteindelijk voor je gaat doen? En verwacht je dat het de manier waarop er gekeken wordt naar je bedrijf zal veranderen?

Wil je gezien worden als een expert binnen je niche of wil je simpelweg meer leads genereren? Of misschien allebei? Peppermint Media geeft je enkele do's en don'ts voor het schrijven van een whitepaper. 

25

Bepaal op basis van je doel pas het onderwerp van je whitepaper. Dus als je doel is om meer leads te genereren, dan betekent dat waarschijnlijk een ander onderwerp (of andere insteek) dan jezelf willen positioneren als thought leader.

Schrijven voor (complexe) producten of diensten kan er al snel toe leiden dat je whitepaper verschillende wegen inslaat waardoor je van je oorspronkelijke onderwerp afdwaalt. Blijf consistent met je verhaal, zodat je jouw doelgroep blijft aanspreken.

Bepaal de specifieke doelgroep

Hoe uitgebreider of breder je onderwerp is, hoe meer doelgroepen je hebt. Hoewel het bereiken van een grote groep ideaal lijkt, kunnen sommige delen van je whitepaper irrelevant lijken voor sommige lezers die met een ander doel zijn gaan lezen. 

De doelgroep waarop je je richt, beïnvloedt de schrijfstijl. Gebruik je veel jargon en theorieën om je punt over te brengen? Dan is het misschien interessant voor gelijkgestemden binnen je vakgebied maar niet zozeer voor potentiele klanten.

Denk hier dus goed over na. Het beste is om één specifiek publiek te vinden. Kijk ook uit voor de curse of knowlegde bias: wat voor jou logisch is, hoeft dat niet te zijn voor je doelgroep.

 

Het onderwerp bepalen, onderzoeken en analyseren

Het is tijd om de verschillende mogelijkheden voor een whitepaper te gaan ontdekken. Goede marketing begint met veel onderzoek.

Onderzoek trends, problemen en inspiratie

Richt je aandacht op wat anderen in je vakgebied bespreken. Zorg dat je op de hoogte bent van de huidige trends en problemen. Bekijk posts op sociale netwerken, lees andere whitepapers, of interview deskundigen uit je branche om inspiratie op te doen.

Goede bronnen hiervoor zijn bepaalde LinkedIn-groepen, maar ook Google Trends of Answer the public is een goed startpunt om te achterhalen waarop jouw doelgroep mogelijk zoekt.

Maak een shortlist van mogelijke onderwerpen

Verzamel de belangrijkste onderwerpen en maak een beknopte lijst die gericht is op veel voorkomende problemen in het vakgebied en de mogelijke oplossingen die jouw bedrijf biedt. 

Nadat je je onderwerpen hebt teruggebracht tot ten minste vijf keuzes, onderzoek je verder of elk onderwerp populair en ook daadwerkelijk commercieel relevant is voor jouw bedrijf.

Het doel van deze content is namelijk uiteindelijk om jouw bedrijf ermee te laten groeien, niet om alleen wat informatie te verspreiden. Ga dus nog eens het gesprek aan, maar nu ook met je salesteam, bestaande klanten, kijk welke berichten op LinkedIn worden gedeeld door jouw ideale klant, etc.

Kies je eigen invalshoek

Zorg dat je een eigen perspectief kiest. Een whitepaper is dan wel serieuze content, dat wil niet zeggen dat het saai of kleurloos moet zijn. Wat wordt de tone of voice van jouw paper? Hoe kun je de stijl (zowel schrijfstijl als vorm) laten aansluiten op de andere content van jouw bedrijf? Hoe kun je extra aandacht genereren? 

Bovenstaande aandachtspunten leiden je naar het ideale onderwerp voor het whitepaper en een eigen, unieke invalshoek. 

De inhoud structureren

Wanneer je hebt ontdekt welke onderwerpen je aan je lezers wilt overbrengen, maak je een draft-versie voor het optimaal kunnen schrijven van een whitepaper voor jouw bedrijf.

Wellicht heb je ooit al eens een e-book laten maken en het proces voor het schrijven van een whitepaper is deels hetzelfde. Een e-book heeft echter minimale witruimte en vormgeving en heeft een informele toon, in tegenstelling tot een meer complexe en professionele whitepaper. 

Daarom zijn whitepapers meestal lastiger uit te voeren met hun uitgebreide en gedetailleerde schrijfstijl. Het maken van een draft van je whitepaper voordat je echt begint met schrijven, helpt je om de inhoud op te splitsen en te anticiperen op de juiste richting, zodat je niet op een zijspoor raakt terwijl je jouw stuk gaat schrijven.

Maak een ruwe draft van de titel, kopteksten en de belangrijkste ideeën die je wilt behandelen in een overzicht zoals hieronder: 

  • Kop: gebruik een korte, creatieve titel die zowel probleem als mogelijke oplossing noemt. Of juist alleen het probleem. Of juist alleen de oplossing. Hoe dan ook: zorg dat het prikkelt en opvalt.

  • Samenvatting: stel een inhoudelijk overzicht op van je whitepaper dat kort het probleem en de oplossing uitlegt om de lezer te intrigeren zonder het hele whitepaper te onthullen.

  • Inleiding: gebruik een haakje om het probleem te introduceren en hoe het je doelgroep benadert. Geef bovendien enig inzicht in wat je lezers mogen verwachten van je overige content om te laten zien dat je nog meer kennis hebt.

  • Subsecties: verdeel je artikel in subsecties om je onderwerp makkelijker te structureren.

  • Zijbalken: een speciaal gedeelte aan de zijkant van je whitepaper dat verdere/diepere informatie geeft over bepaalde stellingen of verwijst naar nuttige bronnen.

  • Conclusie: vat je essentiële feiten, oplossingen en bevindingen samen, zodat je lezers weten wat ze van je whitepaper moeten onthouden.

26

Na het structureren van de inhoud van elke sectie, pak je je bron erbij.. In dit stadium vermeld je ze gewoon op je pagina als referentie voor jezelf. Zodra je begint te schrijven, verwerk je ze in je stuk door bepaalde termen te linken naar de bron. Kopieer anders citaten rechtstreeks uit de oorspronkelijke inhoud en volg ze met de bronnen tussen haakjes. 

Als je eerste opzet klaar is, laat dan een teamgenoot van je bedrijf of een andere professional je feiten, verloop en argumentatie dubbelchecken. Daarna kun je beginnen te werken aan de definitieve versie van je whitepaper en het ontwerp ervan verfijnen.

De methode die wij hanteren voor het whitepaper schrijven voor onze opdrachtgevers: we zetten voor elke fase een andere ‘pet’ op. Hierdoor kunnen we specialisten inzetten voor elke stap én is de juiste output én outcome gegarandeerd:

Fase 1: De speurneus

We onderzoeken op basis van feiten en gegevens. We leggen verbanden. We zien een rode draad.

Fase 2: De architect

Met de juiste input van fase 1 maken we hierbij een indeling die logisch is, prikkelt en duidelijk is.

Fase 3: De hacker

Hierbij gaan we keihard schrijven en gedragen we ons als een hacker zoals je die uit jaren 90-films kent: het toetsenbord krijgt geen rust. Schrijven, schrijven, schrijven! Dit is overigens allemaal nog een draft-versie. Geen checks, geen mooie formuleringen, alleen maar output.

whitepaper-schrijven

Fase 4: De advocaat

Hier gaat het om rust en aandacht. In deze stap gaan we alle content uit fase 3 verbeteren. Soms de zinnen wat anders formuleren, soms wat foutjes eruit. Dit is de fase van (deels) herschrijven en redigeren. 

27

Whitepaper ontwerpen: serieus hoeft niet saai te zijn

Het schrijven van een whitepapers hangt van meer af dan alleen een nauwkeurige, doordachte tekst.

Een groot deel van de aantrekkingskracht zit ‘m in een goede whitepaper vormgeving die aansluit bij je onderwerp, past bij je bedrijf én ook nog eens prikkelt.

Cover van je whitepaper

Door wat extra tijd en aandacht te besteden aan je cover ontwikkel je een unieke stijl. Pas op met stockfoto’s of andere cliché graphics. Dat je schrijft over bepaalde software wil niet zeggen dat je ook meteen een computer of een ander apparaat als afbeelding moet gebruiken. Denk verder. Is er een visuele metafoor te bedenken? Welke woorden komen regelmatig terug in je whitepaper?

Kleurenschema

Ook niet onbelangrijk: een aantrekkelijk kleurenschema. Professionele whitepapers onderscheiden zich door een consistent en doordacht kleurenschema te gebruiken. Het laat zien dat je aandacht besteedt aan je content. 

Graphics en afbeeldingen

Kwalitatieve, goed doordachte B2B content betekent ook afbeeldingen in de hele whitepaper. Content is meer dan alleen geschreven woord. Dus geef de looks net zoveel aandacht. Gebruik grafieken, infographics, diagrammen en wees niet bang om af en toe een hele pagina te vullen met een passende afbeelding of foto. 

Layout

Ook essentieel voor een aantrekkelijk whitepaper ontwerp is het maken van een duidelijke inhoudsopgave, het toevoegen van extra navigatie-onderdelen (zodat de lezer weet in welk hoofdstuk/onderwerp hij zit) en zogenaamde callout boxes met extra achtergrondinformatie, uitleg van definities of verwijzing naar bronnen.

Call to action

Geef je lezers ten slotte een call-to-action die dient als volgende stap na het lezen van je whitepaper. Deze CTA kan van alles zijn, maar ons advies is om het zo relevant mogelijk te houden voor het gekozen onderwerp.

Dus in plaats van een algemeen ‘Neem contact op’, zou je jouw whitepaper ook kunnen afsluiten met ‘Benieuwd wat je nu al kunt doen om je cybersecurity te verbeteren in je organisatie? Plan een vrijblijvende audit met onze specialist Bart’.

Het maakt het specifiek, aantrekkelijk en persoonlijk.

Jouw whitepaper promoten

Na het schrijven van je whitepaper voor jouw bedrijf, is het tijd om je stuk te promoten om je doelgroep te bereiken.

Met de juiste strategie trek je meer leads aan met je whitepaper. Hieronder enkele tips:

  • Gebruik blogberichten: als je blogs goed gelezen worden door de juiste doelgroep, promoot je whitepaper dan in blogs. En dat hoeft niet alleen in nieuwe blogberichten te zijn. Ga dus alle bestaande blogs na en kijk of je ook daar links of verwijzingen naar je whitepaper kunt toevoegen. Je kunt ook blogs laten schrijven die zijn afgeleid van (delen van) de inhoud van je whitepaper. Daarmee kun je misschien wel maanden vooruit!

  • Banner of andere graphic: promoot je whitepaper op relevante pagina’s op je website (homepage, specifieke landingspagina’s, etc) met een duidelijke graphic met daarop de cover en eventueel een ‘sneak peek’ van de binnenkant.
     
  • Nieuwsbrieven en e-mails: verstuur je al een nieuwsbrief? Neem dan de volgende keer een fragment op van je whitepaper. Wat je ook zou kunnen doen is een deel van een hoofdstuk plaatsen in de nieuwsbrief en lezers de mogelijkheid geven om ‘nu alvast’ je whitepaper te ontvangen (via bijvoorbeeld een speciale link).

  • Berichten op sociale media: ga naar LinkedIn en plan vervolgens een paar posts om de aandacht te vestigen op belangrijke onderdelen van je whitepaper en de interesse te wekken. Deel niet zomaar een rechtstreekse downloadlink maar verwijs eerst naar een landingspagina waar je gegevens kunt verzamelen.

  • Partners en podcasts: zijn er andere bedrijven of organisaties waar je doelgroep ook interesse in heeft? Overweeg dan een partnerschap, co-marketing, of kijk of je te gast kunt zijn in een podcastaflevering daarvan. Wellicht kunnen zij helpen je bedrijf en whitepaper onder de aandacht te brengen. 

Ook een conversiegericht whitepaper laten schrijven?

Whitepapers schrijven voor jouw bedrijf is een ingewikkeld, tijdrovend project. Het kan snel fout gaan zonder het juiste onderzoek, schrijfstijl, ontwerp en promotiemethoden.  

Bij Peppermint Media nemen we het giswerk uit het creatieproces weg met onze professionele dienst voor het schrijven van jouw whitepaper. Dankzij onze jarenlange ervaring en bekwame nicheschrijvers kun je ons elk onderwerp toevertrouwen.

Bel ons team op 024 - 845 99 54 of stuur ons een bericht.