Wat is co-marketing en waarom moet je er mee beginnen?
Wat is co-marketing en waarom moet jouw bedrijf er mee beginnen?
Co-marketing. Veel ondernemers kennen het begrip, maar weten niet goed wat het is of hoe ze ermee moeten beginnen. Co-marketing is eigenlijk heel simpel: samenwerken met andere bedrijven om je marketing te versterken en zo meer resultaat te behalen.
Maar hoe pak je dat aan? In deze blogpost vertellen we je alles over co-marketing: wat het is, waarom je het moet doen en vooral: hoe kun je het slim inzetten voor jouw B2B marketing?
Wat is co-marketing?
De essentie van co-marketing is dat bedrijven samenwerken. Door elkaars netwerk en kennis te gebruiken, kunnen deze bedrijven meer bereiken dan alleen.
Daarnaast is co-marketing ook nog eens efficiënter voor je marketingbudget: je deelt normaliter de kosten van campagnes en activiteiten over meerdere partijen, waardoor je meer bereikt met hetzelfde geld.
Waarom co-marketing?
Er zijn verschillende redenen om co-marketing in te zetten. Hier zijn de drie belangrijkste:
1. Co-marketing versterkt je marketing.
Door samen te werken met andere bedrijven, creëer je een netwerk van partners die jou kunnen helpen met je marketing. Je deelt kennis en ervaring en kunt elkaars netwerk gebruiken om meer resultaat te behalen.
2. Co-marketing is efficiënt.
Je deelt de kosten van campagnes en activiteiten over meerdere partijen, waardoor je meer bereikt met je budget. Bovendien kan co-marketing effectiever zijn dan individuele marketingactiviteiten, omdat er meer middelen beschikbaar zijn.
3. Co-marketing is leuk!
Samenwerken met andere ondernemers kan heel leerzaam zijn. En natuurlijk leuk. Je komt in contact met nieuwe mensen, leert van elkaar en bouwt aan een sterkere relatie met je partners. Geen B2B-voorbeeld maar wel zeer geslaagde co-marketing: Red Bull en GoPro.
Hoe pak je co-marketing aan voor jouw bedrijf?
Als je van plan bent om co-marketing in te zetten, is het belangrijk om een co-marketingplan op te stellen. Dit plan legt alle afspraken en regels vast voor jullie samenwerking.
Hieronder staan een aantal tips voor het opstellen van een effectief co-marketingplan:
1. Kies een partner die goed bij je past.
Misschien een open deurtje, maar: zoek een bedrijf dat je kunt vertrouwen en met wie je een goede relatie hebt (of kunt opbouwen).
Natuurlijk is het ook heel belangrijk dat je partner ook geschikt is voor jouw doelgroep. Als je bedrijf actief is in de B2B-softwaremarkt, zoek dan een partner die daarin ook actief is of in ieder geval raakvlakken heeft met jouw doelgroep.
Een voorbeeld: heb je een SaaS-bedrijf dat risicoanalyse-software maakt voor financiele instellingen? Dan zijn er meerdere richtingen mogelijk:
- Je kunt de samenwerking opzoeken met jouw klanten om uiteindelijk hun (zakelijke) klanten voor te lichten.
- Je kunt de samenwerking opzoeken met cyber security-bedrijven om meer toelichting te geven over de verschillende risico's en gevaren binnen een bepaalde sector.
- Je kunt de samenwerking opzoeken met een (zakelijke) verzekeraar om te kijken wat de financiele consequenties kunnen zijn van bepaalde situaties.
2. Maak duidelijke afspraken over wat jullie gaan doen.
Voordat je begint is het belangrijk even wat zaken op een rijtje (en dan vooral op papier) te zetten. Wat zijn de doelstellingen van jullie samenwerking? Welke activiteiten gaat ieder bedrijf verrichten? Hoeveel tijd besteedt iedere partij aan de samenwerking? Maak alles zo concreet mogelijk, zodat er geen misverstanden ontstaan.
3. Zorg voor een goede communicatie.
Als je samenwerkt met andere bedrijven, is goede communicatie essentieel. Deel alle informatie met elkaar, en maak regelmatig afspraken om te checken of alles volgens plan verloopt.
Het klinkt misschien (weer) als een open deur, maar behandel je partner als een volwaardig 'teamlid'. Communiceer veel en vaak.
Soms zul je merken dat partners een andere bedrijfscultuur hebben dan jouw eigen organisatie. Gevolg? Wat voor jou 'normaal' is qua bijvoorbeeld communicatie is voor het partnerbedrijf volledig nieuw.
Praat daar in een vroeg stadium met elkaar over, zodat er wederzijds begrip is als dingen niet helemaal lopen 'zoals normaal'.
4. Blijf betrokken bij het proces.
Co-marketing kan succesvol zijn als iedere partij betrokken blijft bij het proces en open staat voor feedback van elkaar. Dit sluit aan bij het vorige punt over communicatie: hou elkaar scherp en let goed op wat er gebeurt, zodat je kunt bijsturen waar nodig.
Werk gezamenlijk in documenten of maak een gezamenlijk project aan in je projectmanagementsoftware. Het laatste dat je wilt is dat de verhoudingen scheef worden omdat de ene partij meer doet dan de ander.
De juiste partner voor co-marketing vinden
Om de juiste partner te vinden voor je co-marketingstrategie is het belangrijk om de tijd te nemen. Stel jezelf bijvoorbeeld de onderstaande vragen:
-
Heeft deze partij een bepaalde expertise die ik niet heb? Kan ik hier van leren? Voegt het waarde toe?
-
Heeft deze partij dezelfde doelgroep of een doelgroep met dezelfde waarden, behoeften of problemen?
-
Levert de samenmerking met deze partij nieuwe leads op? En zo ja: hoeveel? Een samenwerking kan leuk zijn, maar het moet natuurlijk ook wat opleveren.
-
Heeft deze partij een goede reputatie? Doe onderzoek op social media, bekijk hun berichten op LinkedIn en lees reviews.
Co-marketing content maken
De juiste partner gevonden? Is er een klik? Zijn er goede gezamenlijke onderwerpen? Dan is het nu tijd om content te maken samen.
Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van iedere succesvolle strategie. Samen content maken is heel leerzaam: je leert van elkaar en bouwt aan een sterkere relatie met je partners. Daarnaast is het ook nog eens efficiënt: met een goed plan kun je samen content maken voor hetzelfde geld. Win-win!
Enkele contentmiddelen die goed werken voor co-marketing:
Webinars
Webinars zijn een veelgebruikte vorm van co-marketing content. Het is vaak vrij eenvoudig om een expert te vinden die zijn kennis op een boeiende manier kan overbrengen. Inhoudsdeskundigen binnen een bepaalde branche kennen elkaar vaak al en een webinar is dan ook een goede manier dit om te zetten in een effectief middel.
Blogpost
Vrij standaard maar daardoor niet minder waardevol: een blogbericht schrijven. Maak samen een uitgebreid artikel waarin de expertise van beide partijen goed naar voren komt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een gastblogger te worden op de website van je partner.
Evenementen
Co-marketing kan ook met evenementen. Jij en je partner kunnen het evenement samen organiseren: nodig boeiende sprekers uit, leg links tussen de specieke branches/niches en voeg vooral veel waarde toe!
E-book
Samen een B2B e-book schrijven is natuurlijk ook een goede manier om co-marketing vorm te geven. Een e-book is een goede lead magnet. Het kost je misschien wat meer moeite dan een blogbericht, maar het is zeker de moeite waard omdat het content is die voor de lange termijn bruikbaar blijft.
Tip: vraag een extern contentmarketingbureau of externe consultant om jullie hierbij te helpen. Hij of zij kan namelijk met een frisse blik naar jullie beide organisaties kijken en de rode draad helpen bepalen.
Voorwaarden opstellen of juist niet?
Voordat je begint met het inzetten van een co-marketingstrategie is het zinvol om gezamenlijk de do's en don't te bepalen. Dit kan natuurlijk heel formeel door allerlei voorwaarden op te stellen of je houdt het 'losjes'.
Er zijn wel vaak nogal wat valkuilen bij het daadwerkelijk uitvoeren van een co-marketingstrategie. In een volgend blogartikel gaan we in op deze praktische kant. Stay tuned!
Advies nodig of eens vrijblijvend praten over de mogelijheden voor jouw content? Neem vrijblijvend contact op.
Ook interessant voor je
Deze recente artikelen