Zakelijk bloggen: top 10 misvattingen

9 min leestijd
november 2022

Zakelijk bloggen is een geweldige manier om de boodschap van je bedrijf over te brengen aan potentiële klanten en te laten zien welke problemen je oplost met jouw product of dienst. Er bestaan echter veel misvattingen over zakelijk bloggen. We zien zelfs dat sommige bedrijven het bloggen helemaal niet meer overwegen omdat het in hun ogen te weinig zal opleveren. Om deze misvattingen voor eens en altijd de wereld uit te helpen zetten we de 10 meest gehoorde op een rijtje.

 

Misvatting 1: er is zoveel content dat het geen zin meer heeft om te gaan bloggen

Dit is met afstand de meest gehoorde misvatting over zakelijk bloggen. Om het maar meteen te ontkrachten: er is altijd een markt voor jouw zakelijk blog. Zolang je maar scherp voor ogen hebt voor wie je schrijft. Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid bestaande blogs.

Door de hoeveelheid online content die er tegenwoordig is, kun je makkelijk het gevoel krijgen dat je alleen maar meer lawaai toevoegt aan de wereld met jouw blog. Maar dat is gelukkig niet waar. Elke doelgroep heeft behoefte aan zijn eigen content, dus ook voor jouw contentmarketing hoort bloggen een noodzakelijk onderdeel te zijn.

Met zakelijke blogs laat je je stem horen en persoonlijkheid zien. Het maakt je bedrijf authentieker. Bedrijven die consequent bloggen krijgen ook een betere reputatie dan bedrijven die geen blogs schrijven, volgens onderzoek van HubSpot. Geef dus niet op alleen omdat iedereen blogs schrijft - het betekent gewoon dat je nog betere content moet maken.

Misvatting 2: ik kan beter stoppen met bloggen als mijn content weinig leads oplevert

Een blog dat weinig leads oplevert is niet verkeerd of raar. Er kan een goede reden voor zijn. Misschien komt de inhoud niet overeen met de interesses van je publiek. Misschien is de kwaliteit van je artikelen niet op peil. Misschien maak je te weinig content waardoor de zoekmachines jou nog niet als een autoriteit zien. Of: misschien ben je gewoon niet duidelijk wat je verwacht van je lezer...

👉 Content van hoge kwaliteit alleen is echter niet genoeg om klanten tot actie te bewegen.

 

Blogs met een call to action

Veel bedrijven gaan ervan uit dat als ze kwalitatief goede berichten schrijven maar niet veel reacties krijgen, dat ze dan iets verkeerd doen.

Je hebt ook een duidelijke call to action (CTA) nodig en een gemakkelijke manier voor je doelgroep om contact met je op te nemen over je diensten. Anders wordt het heel moeilijk voor je publiek om te weten welke stappen je wilt dat ze vervolgens nemen als ze geïnteresseerd zijn in je content. Ga er niet van uit dat, alleen omdat mensen niet direct contact opnemen, ze niet geïnteresseerd zijn in meer informatie

Zakelijk bloggen is voor de lange termijn

Zakelijk bloggen is een langetermijnstrategie. Wie denkt dat een blog direct resultaat moet opleveren omdat het anders weggegooid geld is, heeft het niet helemaal begrepen.

Een blog is geen artikel in de krant. Als de krant wordt weggegooid is het artikel ook uit het zicht. Maar een blog blijft actief op je website, blijft online bestaan en blijft dus ook een middel dat kan zorgen voor nieuwe bezoekers. En die ene nieuwe bezoeker kan dan net de klant zijn waar je al jaren op zat te hopen.

Bloggen is werken aan je bedrijf voor de lange termijn en onderdeel van jouw contentmarketing, dat doe je niet voor een paar maanden.

Misvatting 3: bloggen is de tijd of het geld niet waard - er zijn betere strategieën

Deze sluit aan op de vorige misvatting. Bloggen is de tijd en het geld zeker waard als het onderdeel is van je langetermijnstrategie en je het dus bekijkt als een investering voor de lange termijn.

En probeer het niet te vergelijken met bijvoorbeeld adverteren. Blogs dienen veel meer doelen dan alleen het genereren van leads.

Zie bloggen als een schakeltje in je totale strategie. Van één blogbericht kun je misschien al wel vijf korte social media-posts maken. Of een pakkende video. Of bundel een aantal blogberichten uit dezelfde categorie tot een e-book. Op deze manier kun je content hergebruiken en dat is een zeer slimme manier om zichtbaar te blijven.

Misvatting 4: het draait alleen nog maar om kwantiteit

De tijd van uitsluitend kwantiteit is voorbij. Het klopt dat Google het waardeert als er zeer regelmatig nieuwe berichten op een blog verschijnen. Maar dat heeft echt niet alleen met de hoeveelheid te maken. Heel vroeger, toen Twix nog Raider heette en Google de inhoud van blogberichten nog niet controleerde, kregen zogenaamde content farms vrij spel.

De strijd tegen lage kwaliteit

Deze content farms deden niets anders dan (bijna) geheel geautomatiseerde berichten schrijven. De inhoud, zinsopbouw, woordkeuze, etc, waren vaak zeer eigenaardig. Het resultaat daarvan was dat deze berichten goed scoorden op bepaalde zoektermen (die kwamen immers veelvuldig voor in het bericht), maar zelden relevant waren voor bezoekers van een site.

Sindsdien kijkt Google veel beter naar inhoud en is het de strijd aangegaan met lage kwaliteit-artikelen. 

Ondertussen maken we nu opnieuw kennis met een soortgelijk fenomeen in de vorm van AI-writers. Dit zijn tools die op basis van jouw input zelf teksten kunnen schrijven. Onze ervaring: prima hulpmiddelen om snel een 'draft' te genereren maar absoluut ongeschikt om volledig op te vertrouwen.

Bloggen voor SEO

Zoekmachineoptimalisatie is echter wel de sleutel voor elk type online content. Zorg ervoor dat je elke blogpost optimaliseert met relevante trefwoorden, zodat jouw doelgroep makkelijker kan vinden wat ze zoeken.

Het onderhouden van een blog van hoge kwaliteit, terwijl je je ook richt op SEO, zal ervoor zorgen dat meer bezoekers uiteindelijk je content lezen - en voor meer leads zorgen. Het is dus een balans vinden tussen SEO teksten laten schrijven, relevant zijn voor de doelgroep en ook nog eens zorgen dat de lezer een actie uitvoert.

Misvatting 5: Bloggen uitbesteden is het niet waard

Veel bedrijven aarzelen over extern blogs laten schrijven omdat ze het gevoel hebben dat de inhoud niet authentiek zal zijn of dat een extern bedrijf geen kennis heeft van specifieke onderwerpen. En deze argumenten kloppen vaak ook als je niet de juiste partij inzet.

Er zijn echter ook veel voordelen verbonden aan het uitbesteden van je bedrijfsblogs - om te beginnen is het een ideale manier om je werkdruk te verlagen. Want laten we eerlijk zijn: bloggen kost nou eenmaal heel veel tijd.

Bloggen uitbesteden aan niche-schrijvers

Door een extern bedrijf potentiële onderwerpen grondig te laten onderzoeken en boeiende artikelen te laten maken, kun je er bovendien voor zorgen dat de kwaliteit van je content enorm vooruit gaat.

Bloggen uitbesteden is ideaal als je niche-schrijvers kunt inzetten voor het inhoudelijke deel en ook nog eens specialisten voor het SEO-deel. Jij levert input, zij schrijven blogberichten die naadloos aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep.

Hoewel extern blogs laten schrijven best veel onzekerheid met zich kan meebrengen, is het vooral de voorbereiding die essentieel is. Zorg voor een goede briefing zodat externe schrijvers weten wat ze moeten doen, welke tone of voice je bedrijf heeft en welke keywords relevant zijn.

Misvatting 6: zakelijke blogs draaien uitsluitend om kwaliteit

Hoewel het zeker belangrijk is om nuttige en informatieve artikelen te schrijven op je zakelijke blog, betekent dat niet dat je het SEO-aspect van bloggen moet negeren.

Vaak zien we dat de eigenaren van een bedrijf of de subject-matter-experts af en toe bloggen. Dit doen ze vanuit passie, kennis en overtuiging. Inhoudelijk zijn dit vaak ontzettend goede blogs, alle kennis zit erin. Maar: helaas vaak slecht vindbaar voor Google.

Je zult je blogs dus ook moeten optimaliseren voor de vindbaarheid en dat betekent nou eenmaal dat je de juiste keywords zult moeten gebruiken in je artikel. Ook al voelt het daardoor voor jou wat onnatuurlijk aan.

Een doordachte werkwijze

Begin vanuit de inhoud, vanuit de kwaliteit. Richt je volledig daarop. Laat vervolgens iemand anders (met een frisse blik) naar je artikel kijken en SEO-teksten schrijven om je blogbericht te optimaliseren. Zo weet je zeker dat de essentie behouden blijft en dat het ook nog eens geoptimaliseerd is voor resultaat.

Misvatting 7: ik haal mijn concurrentie nooit meer in dus zakelijk bloggen heeft geen zin meer

Oeh! De vergelijking! Dit is een belangrijke misvatting die er vaak zorgt dat je de energie al niet meer kunt opbrengen om te beginnen. Het is alsof je weer voor het eerst gaat sporten na 10 jaar professioneel bankhangen: je loopt de sportschool in en ziet om je heen alleen maar fitgirls en fitboys. Probeer dan maar eens gemotiveerd te blijven. Maar: als je niet begint zal er ook geen resulaat zijn. Volg je eigen tempo.

Richt je op je eigen strategie

Dus: niets staat je in de weg om vandaag nog een zakelijke blog te beginnen, consistent het juiste te doen en daarmee je blog snel te laten groeien. Ongeacht het aantal jaren dat je concurrenten al bloggen, betekent dit niet dat ze per se succesvoller zijn dan jij wat betreft het genereren van webverkeer of leads. Iedereen is bij nul begonnen.

Als je echt een expert wilt worden in bloggen voor leadgeneratie, begin dan met het leren beheersen van SEO voor leadgeneratie en verkoopgerichte copywriting tactieken. Met deze vaardigheden onder de knie is het slechts een kwestie van tijd voordat je de eerste resultaten gaat zien.

Misvatting 8: als B2B-bedrijf hebben we zo'n specifieke doelgroep dat het onmogelijk is om daarvoor te gaan bloggen

Dit is een veel voorkomende misvatting onder B2B-bedrijven: dat hun doelgroep veel te specifiek is om leads te genereren met bloggen. Dit is gewoon niet waar en het is belangrijk om de kracht van je blog niet te onderschatten.

Als je in staat bent content te schrijven die waarde biedt voor potentiële kopers, zullen ze meer willen lezen over wat je bedrijf aanbiedt - zelfs als je doelgroep smal lijkt (of is).

Voor alles is een publiek

Het maken van hoge kwalitieit content die daadwerkelijk waarde toevoegt voor je doelgroep, kan hen helpen sneller beslissingen te nemen wanneer ze jouw product of dienst als optie overwegen. Juist B2B-bedrijven die een hele specifieke branche of niche bedienen hebben vaak een trouw publiek. Voor alles is een publiek, dus ook voor jouw content.

Dus ga je gang en begin. Alleen omdat je een nichemarkt hebt, betekent niet dat je geen succes kunt hebben met bloggen.

Misvatting 9: de doelgroep van mijn B2B-bedrijf is te breed om voor te bloggen

Een andere veel voorkomende misvatting bij B2B-bedrijven is dat ze zo'n brede doelgroep hebben dat het onmogelijk is om gerichte waardevolle content te maken. Je kunt echter nog steeds blogberichten schrijven die resoneren met potentiële kopers - ongeacht hoe gevarieerd je publiek ook is.

Begin bij de concurrent

Een goede manier om te beginnen is om je bestaande concurrenten te onderzoeken en hun contentstrategie te analyseren om te zien hoe hun blogs aanslaan bij klanten. Hoe vaak posten ze? Welke soorten onderwerpen behandelen ze? Welke invalshoek kiezen ze?

Het creëren van unieke B2B content voor je bedrijfsblog betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden; bekijk eerst gewoon wat werkt bij je concurrenten. Op basis van je concurrent kun je jouw eigen strategie en invalshoeken gaan bedenken.

Doe het net even anders

Tip: kies een eigen invalshoek die aansluit bij de waarden en positionering van jouw bedrijf. Communiceert je concurrent vrij serieus? Maak jouw blogs dan luchtig. Schrijft jouw concurrent vooral veel lange achtergrondartikelen? Maak dan korte, pakkende blogs. Doe wat past bij jouw bedrijf.

Als je dit eenmaal hebt gedaan en kwalitatief goede content gaat schrijven, zul je zien dat het steeds meer de aandacht trekt van een specifieke doelgroep.

Misvatting 10: bloggen uitbesteden werkt voor ons niet want onze onderwerpen zijn heel specifiek

Vakkennis en het begrijpen van je doelgroep is cruciaal bij het maken van content voor je bedrijf. Dat wil echter niet zeggen dat bloggen uitbesteden geen zin heeft.

Het kiezen van de juiste contentschrijvers betekent dat je iemand kiest met specifieke kennis. Uitbesteden is in het begin misschien extra werk, maar als je eenmaal de juiste niche-schrijver of het juiste team van schrijvers hebt gevonden, kun je geweldige resultaten gaan zien met je zakelijke blog.

Accepteer dat het wat tijd kost om externe schrijvers de juiste briefing te geven en te begrijpen wat je software precies doet, voor welke doelgroep, etc. Professionele schrijvers zullen vooral veel vragen stellen zodat ze daarna grotendeels zelfstandig aan het werk kunnen.

Sluit uitbesteden dus niet uit als optie voor je bedrijf; het kan net datgene zijn wat je nodig hebt om je zakelijke blogstrategie naar een hoger niveau te tillen.

Conclusie

De meeste van de bovenstaande misvattingen kunnen op verschillende manieren worden bekeken. Sommige marketeers zullen aanvoeren dat het uitbesteden van je zakelijke blog kan betekenen dat je geen controle meer hebt over de inhoud. Andere mensen zullen misschien zeggen dat het onmogelijk is om je inhoudelijk nog te kunnen onderscheiden door de hoeveelheid content die er is.

Uiteindelijk gaat het er bij het bloggen voor je bedrijf of organisatie vooral om te weten wie je doelgroep is en met hen in gedachten te schrijven. Er is voor alles een doelgroep. Focus op relevant inhoud. Pas vervolgens SEO-strategieën toe zodat de content die je hebt gemaakt wordt gezien.

Als je een bedrijfsblog begint en begeleiding nodig hebt, neem dan contact met ons op voor hulp bij het implementeren van een effectieve blogstrategie en om aan de slag te gaan met de beste tools voor het maken van content.

B2B Contentmarketing