Saaie software maakt nog geen saai bedrijf

4 min leestijd
september 2022

Daar zit je dan met je slimme software. Klaar om de wereld te veroveren. Maar, hoe ga je de wereld laten weten dat de oplossing die jij biedt de allerbeste, allermooiste en allerslimste is? Hoe zorg je voor een spannende en levendige SaaS marketing als je software eigenlijk heel erg saai is en je bedrijf dus eigenlijk ook die uitstraling heeft?

Saaie software = saai bedrijf?

Reality check: er zijn B2B SaaS-oplossingen die simpelweg gewoon heel erg saai zijn. Het is vaak functionele software zonder al te veel toeters en bellen, vooral gericht op een hele specieke toepassing of niche. Maar: dat betekent nog niet dat het softwarebedrijf zelf ook saai moet zijn.

Let op: er is een verschil tussen 'saai' en 'behoudend'. Het is misschien niet saai voor jou of voor mij, maar misschien wel voor de uiteindelijke doelgroep. Ook al is die doelgroep ook behoudend. Snap je het nog?

Voordat ik mensen beledig: ik schrijf 'misschien' (twee keer zelfs, kijk maar na). Je weet namelijk niet of het altijd zo is. Maar het kán wel. Dus laten we daar even vanuit gaan...

Zo is er software voor bijvoorbeeld accountants, banken, verzekeraars, pensioenfondsen en zorgaanbieders die simpelweg niet heel spannend is. Het bedrijf dat de software uitgeeft wordt dan vaak (onbewust) ook als 'niet heel spannend' gezien.

Het boeit de gemiddelde gebruiker vaak niet wat ze te vertellen hebben en daardoor wordt het imago van zulke SaaS-bedrijven al snel saai. Je hebt ‘ze’ nodig voor de software, maar daar blijft het dan ook bij. En erger nog: de medewerkers van dit bedrijf kunnen het ook zo gaan ervaren waardoor het effect nog eens wordt versterkt. Maar zo hoeft het natuurlijk niet te zijn! Het toverwoord is toewijding. Of twee toverwoorden: onvoorwaardelijke toewijding.

Simpel gezegd: hoe 'saai' jouw software of softwarebedrijf ook is, er is altijd wel een manier om de 'buitenkant' op te frissen.

Opfrisbeurt van je marketingbooschap

Lever je software voor een branche die wel een opfrisbeurt kan gebruiken? Alles al gedaan om onder de aandacht te komen bij de doelgroep maar zonder succes? Frisse B2B content laten maken voor softwarebedrijven kan je echt verder helpen. Samen met de onvoorwaardelijke toewijding die ik eerder al noemde.

OK, even opletten. Geef eerlijk en concreet antwoord op onderstaande vragen:

  • Waar ben je nou écht goed in?
  • Waar zorgt je software voor? Welk probleem lost het écht op?
  • Welk resultaat kan je doelgroep bereiken met je software?
  • Wat houdt je wakker als je denkt aan de problemen van jouw doelgroep?

Antwoord gegeven? Echt? Of er alleen even vluchtig overheen gekeken? Ik wil je graag uitnodigen om even écht over deze vragen na te denken. Dus: wacht met verder lezen. ⛔ Bekijk de bovenstaande vragen nog eens en denk een paar minuten per vraag na over het antwoord. Diep nadenken. Niet half. Doe maar, het werkt. ↩️

Maak nu een samenvatting van de antwoorden en zorg dat het een pakkend en smeuïg verhaaltje wordt van maximaal 3 zinnen.

Nu heb je de perfecte marketingboodschap die volledig draait om jouw doelgroep, die niet saai is en die de voordelen van je dienst op de juiste manier benoemt.

Meer relevante contentmarketing

De volgende stap is te zorgen voor content die volledig draait om de problemen, wensen en belevingswereld van de doelgroep. Begin klein: start een blog. Schrijf eens per week een artikel waarin je antwoord geeft op bepaalde vragen die je doelgroep heeft.

Het zorgt ervoor dat de doelgroep zich begrepen voelt als je ze daadwerkelijk helpt. Doe dit luchtig. Dat het een serieus onderwerp is, wil niet zeggen dat je moet schrijven alsof je de literatuurprijs wilt winnen. Schrijf menselijk, zoals je praat.

Stapje verder gaan? Een animatie laten maken werkt altijd! Te spannend? Doe een podcast! Te ingewikkeld? Maak een infographic!

Bedenk bijvoorbeeld een metafoor voor het probleem van je doelgroep. Of koppel het aan een recente gebeurtenis. Hierdoor wordt je bericht leuker om te lezen en werkt dat door op het imago van je organisatie. Stapje voor stapje pel je hiermee het saaie laagje van jouw organisatie.

Deel je content op LinkedIn en BAM ineens ben je van saai naar 'oh leuk' gegaan (de volgende stap is 'wow!!' maar dat komt nog wel...).

Even tussendoor: leuke en aantrekkelijke content is dus niet alleen die ene nieuwsbrief eens per maand op woensdagochtend. Het kan van alles zijn!

Nuttige antwoorden van je klanten

De input van je nieuwe creatieve en frisse content komt dus van je klanten. Heb je geen idee wat concrete vragen en problemen zijn die je doelgroep heeft? Dan is het de hoogste tijd om weer eens écht te gaan praten met je klanten.

Wat houdt ze wakker? Wat vinden ze van jouw dienstverlening? Wat is je grootste voordeel? Wat is de grootste misvatting die ze hadden over jou/je organisatie/je software?

Praten met de klant of doelgroep zorgt voor meer nuttige antwoorden dan je kunt bedenken. Kost het tijd? Ja. Maar het is het enige juiste om te doen.

Medewerkers betrekken bij je contentmarketing.

Nog een stapje verder gaan? Door je medewerkers bij jouw contentmarketing te betrekken, zullen zij anders gaan kijken naar hun werk, naar de organisatie en naar de belevingswereld van de klant. Je zorgt hiermee voor meer betrokkenheid van je medewerkers en dat werkt uiteindelijk ook weer door in hun werkplezier en daarmee het imago van de organisatie. Win-win!

Wie snapt wat de doelgroep bezighoudt, heeft goud in handen. Met content die de doelgroep raakt kunnen ‘saaie’ dienstverleners zich onderscheiden. De hamvraag: ga jij het doen of je concurrent?


Content hergebruiken

Heb je al content die ooit gemaakt of geschreven is voor je organisatie maar niet meer actueel is of niet meer eigentijds voelt, oogt of klinkt? Speciaal daarvoor hebben we een oplossing voor content hergebruiken. Hiermee helpen wij al je bestaande content inventariseren en blazen er een frisse wind doorheen. Zet je bestaande content weer aan het werk!

Nieuwe content laten maken?

Heb je nog helemaal niks? En ook geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact op. Nadat we geluisterd hebben naar je doelen, gepraat hebben over je branche en klanten, krijg je van ons een stappenplan. Het is een concreet plan om de eerste stappen te zetten met content. Waar wacht je op?

 

B2B Contentmarketing