Is het tijd voor een rebranding van jouw SaaS?

3 min leestijd
september 2022

Naarmate je groeit, kan jouw SaaS een punt bereiken waarop de huidige branding niet meer passend is. Als je de afgelopen tijd flinke vooruitgang hebt geboekt op gebieden zoals productontwikkeling en klantenservice, maar je startup branding niet hebt aangepast, dan kun je snel verouderd lijken en hiermee relevantie verliezen. Als jouw softwarebedrijf zich ontwikkelt, moet je die evolutie ook (laten) zien in je visuele communicatie.

Kijk eens even terug in de tijd. Jij en je softwarebedrijf zijn veranderd sinds je voor het eerst de bedrijfsnaam aannam. Misschien ben je begonnen als kleine speler binnen een niche maar ben je dat inmiddels al lang niet meer. Je kleine team is inmiddels serieus uitgegroeid en de opvattingen van je bedrijf zijn ook flink veranderd. Kijk eens kritisch wat je uitstraalt. Past dit nog bij wie je nu bent?

Hieronder wat scenario's wanneer het relevant is om een rebranding te overwegen.

Scenario: jouw branding weerspiegelt niet langer de missie, visie en waarden van jouw bedrijf of software

Als je bedrijf is gegroeid tot een punt waar wat je aanbiedt niet langer overeenkomt met wat je communiceert/uitstraalt met je branding of andere ondersteunende materialen, is het tijd voor een rebranding.

Misschien ben je in de loop van de tijd subtiel van richting veranderd maar heb je de manier waarop je met klanten communiceert niet aangepast. Je visuele identiteit zou een accurate weerspiegeling moeten zijn van wie je bent en wat je anders maakt dan de concurrenten op de markt.

Als het veranderen van deze zaken op dit moment financieel of strategisch niet zinvol is voor jouw bedrijf, zijn er nog altijd manieren om bepaalde aspecten van het merk nieuw leven in te blazen zonder een complete rebranding.

Wij zien bijvoorbeeld vaak dat een volledig rebranding niet nodig is, maar dat een kleurenpallet of de typografie wel kan worden aangepast. Dit wordt dan doorgevoerd in de meeste marketing- en salesmiddelen waardoor er toch een meer actuele/passende uitstraling komt. Een soort rebranding-light: snel geregeld en snel resultaat.

Scenario: fusie of overname

Of je nu een ander bedrijf hebt overgenomen of met een ander bedrijf bent gefuseerd, de uitstraling van jouw merk moet mogelijk worden aangepast zodat het de nieuwe bedrijfscultuur weerspiegelt. Dit is vooral het geval als de twee bedrijven verschillende doelgroepen en/of concurrerende waarden hebben.

Ook worden we regelmatig gevraagd om een rebranding door te voeren voordat een softwarebedrijf 'in de etalage' gaat. Het maakt het bedrijf net weer even wat eigentijdser en dat kan de bedrijfswaardering positief beïnvloeden. Dit zijn vaak zeer efficiënte trajecten: met minimale middelen is er al heel veel te doen aan de uitstraling.

Scenario: nieuwe concurrent met een frisse look

Het kan zomaar zijn dat er een nieuw bedrijf op de markt komt dat net even iets eigentijdser of actiever communiceert dan jouw software(bedrijf) maar verder vrijwel identiek is. De software lijkt veel op elkaar en de bedrijven dus zelf ook.

Gevolg: er is weinig tot geen onderscheidend vermogen. Je doelgroep kan hierdoor in verwarring zijn over wie ze moeten hebben. Als jouw concurrent echter een nét iets frissere uitstraling heeft, kan het zomaar zijn dat zij (onbewust) gezien worden als de 'juiste partij'. Dit is natuurlijk zeer subjectief maar wie zien het vaak gebeuren, in B2B en B2C.

Scenario: nieuwe markt

We zien regelmatig dat een softwareleverancier zijn SaaS wil aanbieden in een nieuwe markt. Dit kan een andere branche zijn, maar ook in een ander land. Het is een goed moment om dan eens kritisch te kijken of een rebranding zinvol is. Dat hoeft overigens helemaal geen volledige rebranding te zijn.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is jouw visuele identiteit aanpassen per niche/branche. Dus jouw software heeft bijvoorbeeld blauw als hoofdkleur en gaat communiceren in blauw + paars voor branche A, in blauw + geel voor branche B, etc.

Ook het gebruik van andere fotografie of iconen is een relatief eenvoudige manier om toch een soort rebranding door te voeren.

Let er wel op dat ook de tekstuele manier van communiceren anders kan zijn voor de nieuwe markt. Neem dus ook de terminologie onder de loep. Autobedrijven hebben klanten, advocaten hebben cliënten en zorgverleners gebruiken zowel cliënten als patiënten. Het lijkt misschien onbenullig, maar voor jouw doelgroep in deze specifieke branche is het een wereld van verschil.

Rebranding: gevoel en feiten maar niet overhaast

Rebranding kan essentieel zijn wanneer jouw softwarebedrijf is afgeweken van zijn kernwaarden, is uitgebreid naar nieuwe markten of productlijnen, is gefuseerd met een ander bedrijf of een ander merk heeft overgenomen.

Als eigenaar of CMO moet je overwegen of rebranding in lijn zal zijn met de marktpositie en strategie voor de toekomst. Dit kan slechts deels op feiten gebaseerd zijn, dus er komt ook een deel gevoel bij kijken.

Het belangrijkste is dat rebranding nooit in een opwelling moet worden gedaan. De beslissing om een bedrijf te rebranden is serieus en kan grote gevolgen hebben voor alle marketing-, sales- en communicatiemiddelen.

Overweeg je een rebranding, kijk dan eens kritisch naar de volgende vragen:

  • Geeft je huidige uitstraling accuraat weer wie je vandaag bent?
  • Beperkt je huidige uitstraling de toekomstige groei?
  • Is je doelgroep aan het veranderen? Bereik je een nieuw publiek? Met welke merken hebben zij nog meer 'iets' en wat stralen die uit?

Meer weten of de mogelijkheden van een rebranding bespreken? Neem vrijblijvend contact op.

 

B2B Contentmarketing Checklist