5 Frisse contentmarketing ideeën voor jouw bedrijfssoftware

6 min leestijd
september 2022

Lever je bedrijfssoftware die niet direct heel erg tot de verbeelding spreekt? Hoe ga je dan om met contentmarketing? Kun je daar eigenlijk wel 'iets' mee? Jazeker. Juist als je twijfelt zijn er vaak genoeg mogelijkheden om er iets leuks en spannends van te maken. Welke content zou je kunnen inzetten om je doelgroep te verrassen en het imago van je softwarebedrijf (en misschien wel de branche) te versterken?

We zettten vijf ideeën op een rijtje die je contentmarketing een flinke oppepper kunnen geven. In onze ogen zouden deze allemaal onderdeel moeten zijn van je SaaS marketing voor de lange termijn.

En oja: voor je begint met lezen, ik weet hoe het werkt. Waarschijnlijk scan je dit artikel, lees je de kopjes en denk je 'wist ik al' of 'werkt niet voor ons'. Maar ik wil je uitdagen om eens écht goed elke tip door te nemen. Daarom staat er onder elke tip een concrete actie die je direct in gang kunt zetten. Klaar? Komt ie:

1. Gebruik meer plaatjes en video's

Dit is een no-brainer: gebruik simpelweg meer plaatjes en video's in de marketing voor jouw software. Dat kan op je website zijn, in je LinkedIn-berichten, op social media, etc.

Zorg ervoor dat de plaatjes 'iets' doen: het moet prikkelen, het moet vragen oproepen. Focus je hierbij vooral op het verhaal dat je wilt vertellen.

Naast afbeeldingen is video natuurlijk altijd een goed idee. Een goede video kan ervoor zorgen dat mensen langer blijven 'hangen' op jouw website of je social media-bericht. Denk bijvoorbeeld aan een goede demovideo voor je software of een animatie die nét even een andere invalshoek heeft dat je concurrentie. Daardoor vergroot je de kans op conversie.

Zowel afbeeldingen als video bieden een prachtige kans om het ware gezicht van jouw softwarebedrijf te laten zien. Maak het dus persoonlijk: laat de mensen zien. Laat jezelf zien! En dus niet alleen jouw software! Beschouw het als een manier om alvast een relatie op te bouwen met je potentiële klant. Je potentiële klant leert je alvast (een beetje) kennen. Dat kan de drempel verlagen om zaken te doen met je.

Actie: breng alle mogelijkheden voor visuele content in kaart.

Afhankelijk van de grootte van je bedrijf kost je dit misschien een half uurtje. Begin letterlijk bij de voordeur van je bedrijf. Wat zie je? Wat gebeurt hier? Wat moet je potentiële klant weten? Loop naar binnen. Is er een receptie? Een wachtruimte? Een grappige foto met een uniek verhaal? Ga zo je hele bedrijf door. Ik garandeer dat je minimaal 10 unieke invalshoeken kunt bedenken voor 'de verhalen' binnen je bedrijf die in een foto te vangen zijn.

2. Maak voorbeelden die je doelgroep nergens anders ziet

Er is iets vreemds aan de hand met B2B contentmarketing: veel bedrijven wachten met content laten maken totdat de concurrent het doet. En als ze het dan eindelijk gaan doen, imiteren ze de concurrent. Maakt de concurrent een bedrijfsfilm? Doet de ander het ook. Gaat de concurrent actiever bloggen? Doet de ander het ook. Stop daar maar even mee en kijk naar het unieke karakter van jouw software en bedrijf. Geef letterlijk een kijkje in de keuken.

Wat maakt jouw bedrijf uniek? Wat is jullie aanpak? Wat is jullie proces? Hoe gaan jullie om met nieuwe klanten? Wat gebeurt er 'achter de schermen'? Laat het zien. Leg het vast. Maak foto's. Maak een filmpje. En vooral: maak het niet te ingewikkeld. Het hoeft allemaal niet high-end te zijn. Zolang het maar oprecht is.

Actie: laat zien wat de gebruiker nooit ziet

Kies een handeling binnen jouw organisatie die nooit zichtbaar is voor de gebruiker van jouw software. Maak hier foto's van. Beschrijf hoe zo'n proces eruit ziet in tekst. Maak een kort filmpje. Geef een kijkje in de keuken. Denk niet dat je doelgroep er geen interesse in heeft: vaak is het dit soort content waardoor een prospect besluit contact op te nemen. Het geeft namelijk vertrouwen. Transparant en authentiek zijn is essentieel.

3. Laat je klanten meer aan het woord in je marketing

Wanneer is de laatste keer dat je een klant om een testimonial hebt gevraagd? Lang geleden zeker? Of nog nooit? Dan wordt het de hoogste tijd! Er is niets mooier dan een tevreden klant die zijn enthousiasme over jouw software graag wil delen met de buitenwereld. Een goede quote over jouw SaaS kun je 1-op-1 op je website of social media gebruiken.

Heb je een 'ideale' klant: een échte trouwe klant die graag met je meewerkt? Overweeg dan om een uitgebreide case study hierover te maken. Wat is/was het probleem van deze klant? Waarom hebben ze jouw software gekozen? Welke oplossing heb je in gang gezet? Wat is het resultaat daarvan? Je kunt zo'n case study natuurlijk helemaal uitschrijven maar een andere krachtige manier is om het te filmen. Er is niets eerlijker dan een testimonial van jouw klant op beeld. Gebruik het!

Actie: maak een rondje langs je goede klanten

Bel je trouwe klanten of ga er langs. Vraag ze simpelweg om een testimonial voor je website of social media. Heb je de smaak te pakken? Benader ze dan voor een video hierover.

Tipje: hoewel de veilige weg lijkt om per e-mail om een testimonial te vragen, werkt dat vaak niet goed. Voor mensen die dit nog nooit hebben gedaan voelt dit misschien als ingewikkeld/lastig/ongemakkelijk. Daardoor blijft die mail liggen. Bel gewoon. Na wat small talk kun je vragen naar de tevredenheid en daarna vraag je simpelweg of je die uitspraak mag gebruiken. That's it. 

4. Doe eens alsof je wél een leuke dienst hebt: verzin themadagen of -weken

OK, nu gaan we even out-of-the-box! Heb je een beetje saaie dienstverlening of software die eigenlijk niet heel spannend is? Maak het dan eens leuk! Verzin themadagen of -weken en ga daarmee 'all-in'. Door het op een leuke manier aan te pakken, sla je twee vliegen in één klap.

Ten eerste val je simpelweg op. Je krijgt aandacht want je content is anders. Deel het op LinkedIn en voor je het weet heb je tientallen positieve reacties (reageer daar ook weer op!).

Ten tweede kun je echt waarde toevoegen met deze content. Het is dus interessante inhoud (voor je doelgroep) in een leuke, aantrekkelijke vorm. Mocht je tot nu toe denken: hartstikke leuk maar ik heb geen idee waar je het over hebt, hieronder een idee voor boekhoudsoftware of administratiesoftware.

Boekhoudsoftware of administratiesoftware : bonnetjes bingo!

Deel een week lang elke dag een bingokaart op LinkedIn. De persoon die als eerste foto's stuurt van bonnetjes waar al deze getallen op staan heeft prijs. En die prijs koppel je natuurlijk aan jouw software, dus bijvoorbeeld: een maand lang gratis jouw boekhoud- of administratiepakket. Doe het 5 dagen en het kost je dus 5x een gratis maand. Maar het kan je zomaar 15 nieuwe klanten opleveren.

5. Co-marketing: werk samen met andere dienstverleners of bedrijven. 

Tot slot een tip die ook lekker uit je comfort zone is en dus ook veel kan opleveren. Start met co-marketing: werk samen met andere dienstverleners of bedrijven. Hoe? Koppel jouw software aan een ander bedrijf in een totaal andere branche. Jullie kunnen dan gezamenlijk dezelfde doelgroep aanspreken en flink opvallen. Jij hebt een netwerk (fysiek en online) en het andere bedrijf ook. Dat kan elkaar enorm versterken en dus vergroot je het bereik van je boodschap ook.

Begin met het delen van elkaars content of reageer op de content van de ander (dit werkt goed op LinkedIn) en vul dit aan met zinvolle informatie vanuit jouw perspectief. De volgende stap is het maken van content om de overeenkomsten tussen jullie te verduidelijken. Dit kan content met een knipoog zijn (vooral in het begin zal het namelijk een beetje ongemakkelijk voelen), maar uiteindelijk groeit er iets waardevols uit voor beide partijen.

Ik hoor je denken: klinkt goed, maar ik zie het nog niet helemaal voor me. Begrijp ik. Daarom weer een voorbeeld. Laten we de good old boekhoudsoftware of administratiesoftware er weer even bij pakken (in dit voorbeeld ben jij dat even) en die koppelen we aan: een sportschool!

Administratiesoftware en sportschool: financieel fit!

Als maker van boekhoudsoftware of administratiesoftware deel je relevante info met je doelgroep over het actueel houden van de cijfers, over het inzicht van de resultaten en het maken van een plan. De sportschool reageert hierop: dat is exact wat zij ook doen, maar dan voor het lichaam ipv bedrijfsresultaat. In jouw content kunnen zij de link leggen tussen een fit lichaam en een fit bedrijf (of andersom). Ook kun je gezamenlijk een challenge organiseren waarin je jullie doelgroep oproept om fit te worden op beide gebieden.

Actie: ga je netwerk langs en zoek de samenwerking op

Dit is geen hogere wiskunde. Wie heb je in je netwerk zitten waar je leuk mee kunt praten en die dezelfde normen en waarden als jij heeft? Ga het gesprek aan. Doe een voorstel om gezamenlijk iets aan marketing te doen. Het versterkend effect kan enorm zijn!

Geen idee hoe te beginnen?

Ben je geïnspireerd maar heb je geen idee hoe/waar te beginnen? Ik nodig je graag uit voor een gratis strategische call. We kijken dan samen naar alle mogelijkheden die er zijn voor jouw bedrijf en welke concrete stappen je kunt zetten. Plan je call hier.

B2B Contentmarketing - CTA