Maak betere B2B lead magnets deel 1: e-books

5 min leestijd
november 2022

Een effectieve lead magnet kan zorgen voor kwalitatieve leads voor jouw bedrijf. Jouw potentiële klant heeft een informatiebehoefte of bepaalde interesse en jouw lead magnet kan enorme toegevoegde waarde bieden. In de serie Maak betere lead magnets gaan we kijken hoe je jouw bedrijf bij potentiële klanten onder de aandacht kan brengen met lead magnets.

Lead magnets als onderdeel van de contentstrategie

Je bent actief met B2B contentmarketing en je doet er alles aan om jouw bedrijf te laten groeien. Zakelijk bloggen over de laatste trends in de branche, e-mails met nuttige updates sturen naar klanten en berichten plaatsen op sociale media. Maar hoe krijg je mensen verderop in de trechter? Hoe zorg je dat je e-mailadressen verzamelt van potentiele klanten? Dat is waar lead magnets om de hoek komen kijken.

Leads aantrekken met content

Lead magnets zijn precies zoals ze klinken: een manier om leads in je sales funnel te krijgen. Als je het goed doet, kunnen deze contentmiddelen helpen om de verkoop te verhogen en tegelijkertijd de klantrelatie te versterken. Uiteraard moet je content wel relevant zijn om de interesse van jouw potentiele klant te wekken.

Volg deze tips om betere lead magnets voor jouw bedrijf te maken. We trappen deze serie af met deel 1: het e-book.

B2B e-book als effectieve lead magnet

Een B2B e-book werkt ontzettend goed als lead magnet voor -bedrijven. Iets delen met je doelgroep dat meer verdient dan alleen een blogbericht? Op zoek naar een manier om je publiek wat uitgebreider te informeren én te vermaken? Dan kunnen e-books jouw bedrijf gaan helpen.

Deze manier van contentmarketing is niet nieuw, maar helaas lijken e-books steeds vaker op een verzameling gebundelde blogberichten zonder samenhang. En dat is dus niet de bedoeling! We zitten graag wat tips op een rijtje om de e-books over jouw oplossing wat meer waarde te geven.

Maak het waardevol en richt je op een specifieke doelgroep

Een e-book versterkt jouw B2B contentmarketing omdat het middel zich uitstekend leent voor uitgebreide informatie. Je kunt in een e-book dieper op bepaalde materie ingaan en dat is meteen het grootste verschil met een blogartikel. Een e-book is dus geen blogartikel dat is opgeslagen als een PDF!

In een e-book deel je jouw expertise en zorg je dat het onderwerp aansluit bij een groot deel van je doelgroep. Het aanbieden van een e-book is daarmee meteen een mooie manier om jezelf als thought leader neer te zetten.

Door een e-book professioneel vorm te geven, zorg je ook nog eens voor een visueel aantrekkelijk middel. Ja, de eerste indruk telt. Ook bij een e-book.

In het kort: een e-book is speelser dan een whitepaper maar serieuzer dan een infographic.

De nadelen van een e-book voor jouw bedrijf

Voor veel B2B-marketeers zijn e-books geen nieuw wapen in de contentstrategie, maar kan de conversie wellicht een stuk beter. De twee belangrijkste valkuilen:

  1. de exacte doelgroep is niet duidelijk, waardoor het inhoudelijk rommelig kan worden;

  2. er is niet genoeg aandacht gegeven aan de vormgeving, waardoor het geheel een slordige uitstraling krijgt en weinig visuele samenhang heeft.

Geen duidelijke doelgroep voor jouw lead magnet

Eerst maar eens valkuil 1: als je de doelgroep niet duidelijk genoeg hebt, kan de inhoud van het e-book rommelig worden omdat het geschreven is voor meerdere persona's. Hierdoor ontbreekt vaak een eenduidig verhaal.

Potentiële klanten hebben de moeite genomen om jouw lead magnet te downloaden. Zorg dan ook dat het toegevoegde waarde heeft en dat je ze precies in hun taal aanspreekt.

De oplossing hiervoor is dan ook vrij eenvoudig: bepaal concreet voor wie je dit e-book gaat schrijven: wie is de ideale lezer? Dat is een open deur, maar doe dat voordat er ook maar één woord op papier komt te staan!

Zorg ook voor een goede afstemming tussen sales en marketing. Voorkom dat de communicatie- of marketingafdeling content gaat schrijven die (nog) niet relevant genoeg is voor de doelgroep.

Maak dus intern eerst duidelijk voor wie en waarom dit e-book is. Neem geen genoegen met een onduidelijke richting: zorg dat je glashelder hebt voor wie je dit gaat maken.

Kijk dus goed naar je persona's en zorg ervoor dat je niet afwijkt van de eigenschappen die je destijds hebt opgesteld hiervoor.

E-book vormgeven: de juiste uitstraling

Valkuil 2 betreft de vormgeving: bij gebrek aan een goede vormgeving kan het als een gehaast product overkomen. Het nadeel van slordige vormgeving is dat de inhoud ook automatisch als slordig kan worden gezien.

Het lijkt overdreven om na te denken over een pakkende vormgeving voor jouw e-book want het gaat immers om de inhoud. Vergeet echter niet dat de uitstraling van jouw e-book alles zegt over jouw bedrijf.

De juiste vormgeving maakt de inhoud pakkender en professioneler. Het is een wisselwerking die zeer effectief is.

Zelf B2B e-books schrijven en publiceren?

Tenslotte nog 5 tips als je zelf e-books wilt gaan maken voor jouw softwarebedrijf.

1. Schrijf zakelijk maar luchtig

Trap niet in de ‘whitepaper-val’. Een e-book is een combinatie tussen inhoud en vorm. Lijstjes, how-to’s en tips zijn de meest aantrekkelijke e-books. Whitepapers schrijven is vaak slimmer als het (inhoudelijk) een stuk verder gaat en whitepapers zijn over het algemeen wat theoretischer ingestoken.

Vaak zien we dat marketeers enthousiast beginnen aan een e-book maar dat het gaandeweg steeds groter, omvangrijker en 'zwaarder' wordt. Niet nodig! Weet wanneer je moet stoppen. Zorg dat het e-book dus lekker luchtig blijft.

2. Bedenk een enorm krachtige titel 

De titel van jouw e-book als lead magnet kan het verschil zijn tussen wel of geen download (en dus wel of geen contactgegevens van een mogelijke klant). Besteed extra veel tijd aan de titel en maak het onweerstaanbaar. Gebruik de woorden die je doelgroep gebruikt, stel een vraag die prikkelt, maak het smeuig, etc. Voorbeelden van mogelijke titels voor jouw e-book:

  • Controleer de veiligheid van je hardware in 5 stappen

  • 8 manieren om jouw it afdeling schaalbaar te maken (zonder meer mensen aan te nemen

  • Meer betalende klanten door 4 kleine aanpassingen in je applicaties

Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf: zorg dat de titel de aandacht trekt en de juiste beschrijving is van de inhoud van het boek. En oja: getallen in de titels werken nou eenmaal erg goed.

3. Doe aan co-marketing

Benader een leverancier, klant of partner om samen een e-book te schrijven. Een half uurtje brainstormen en je hebt waarschijnlijk genoeg onderwerpen voor meerdere e-books. Deze vorm van co-marketing is zowel voor de korte termijn als lange termijn een goede investering: je zou zomaar eens een (content)partner voor het leven gevonden kunnen hebben.

4. Maak het visueel aantrekkelijk

Laat een cover ontwerpen die prikkelt en motiveert om het e-book te downloaden. Een opvallende foto samen met een pakkende titel in een duidelijk lettertype doet wonderen. Pro tip: laat van die mooie cover dan ook weer een mooie mockup maken. Deze mockup kun je dan weer gebruiken in al je communicatie ter promotie van het e-book. Het zorgt voor extra aandacht.

5. Zorg voor een duidelijke call-to-action en links

Vergeet niet dat jouw B2B e-book een middel is om de interesse in jouw product of dienst aan te wakkeren. Wijs de lezers daarom regelmatig op de dienstverlening of producten door links op te nemen in het e-book. Maar overdrijf het niet!

Zorg ook voor een duidelijke call-to-action aan het einde van het e-book. Wat wil je dat de lezer hierna concreet gaat doen? Een demo plannen? Een gratis proefversie? Een offerte opvragen?

6. Gebruik meerdere kanalen om het te verspreiden

Goede contentmarketing heeft een duidelijke strategie. Bepaal dus via welke kanalen je het e-book gaat verspreiden. Publiceer het bijvoorbeeld op je site, op SlideShare, mail het je relaties, promoot het via LinkedIn en biedt het aan als download op sites van partners.

Bonustip

Gebruik passages uit je e-book als inspiratie en startpunt voor toekomstige blogberichten. Slimme contentmarketing is namelijk ook content hergebruiken.

Een e-book maken maar niet de juiste mensen beschikbaar?

Wij kunnen je helpen met het schrijven, vormgeven en publiceren. Neem vrijblijvend contact met ons op

B2B Contentmarketing - CTA